Browsing by Author "Sabol, Filip"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemPříprava a charakteristika orientovaných vláken metodou drawingSabol, Filip; Jenčová Věra, Ing. Ph.D.; Skolitel : 64111 Ducháčková Eva, prof. Ing. CSc.; Konzultant : 65040 Samal Sneha, Ph.D.; Konzultant2 : 65075 Krejčí JaroslavV dnešní době vznikají neustále nové technologie, či vylepšení pro tvorbu vláken. Tato práce se zabývá metodou pro výrobu vláken, která není moc používaná, a tou je drawing. Technologie je založena na mechanickém vytahování vláken z kapky polymerního roztoku, čímž se vytvoří vlákno o určitých geometrických vlastnostech. Touto metodou lze vyrobit jednotlivá vlákna o přesné délce, či orientované vlákenné struktury.Tato práce byla zaměřena na přípravu a charakteristiku orientovaných polyesterových vláken metodou drawing. Byly použity roztoky polykaprolaktonu (PCL) a kopolymeru polykaprolaktonu a polymléčné kyseliny - poly(lactide-co- -caprolactone) (PLCL). U PCL byly změřeny viskozity a povrchová napětí. Dále byly všechny roztoky, PCL a PLCL, za stejných podmínek zvlákněny a vlákna byla ocharakterizována pomocí elektronové mikroskopie. Na závěr byly otestovány mechanické vlastnosti vláken.Podařilo se zvláknit roztoky PCL a PLCL o koncentracích 6, 8, 12, 16 a 20hm%. Nejtenčí vlákno se vyrobilo z 6hm% PCL a mělo průměr 190nm. U PLCL se nejtenčí vlákno vytvořilo z roztoku 16hm% a jeho průměr byl 490nm. Bylo zjištěno, že průměr vláken je ovlivněn rychlostí a zrychlením. U viskozit byla pozorována exponenciální závislost na koncentraci roztoků. Při mechanickém testování dosahovala PCL vlákna průměrné pevnosti 0,23N a průměrné tažnosti 739%. Průměrná pevnost vláken PLCL byla 0,178N a tažnost 610%.
- ItemVlákenné materiály pro zvýšení antikorozní ochranySabol, Filip; Chvojka Jiří, Ing. Ph.D. : 58591Koroze kovů nás provází již od pradávna a problémy s ní spojené budeme řešit stále. V naději o její zpomalení, či zastavení vznikla tato práce, která se zabývá výrobou a aplikací netkaných vlákenných vrstev s příměsí inhibitorů koroze pro možné použití v automobilovém průmyslu.Nejprve byly vyrobeny vlákenné vrstvy pomocí technologií: meltblown, stejnosměrného a střídavého elektrického zvlákňování. Materiál pro výrobu byl použit PP, PA6, PA6 s inhibitory koroze, PVB a PVDF. Pro možné zakomponování vlákenné vrstvy do karoserie vozu, byl přizpůsoben lakýrnický technologický postup tak, aby byly ochranné vrstvy co nejblíže ke kovovému substrátu a zároveň nedošlo k rozpuštění vlákenné vrstvy vlivem rozpouštědlového systému. Vyrobené vrstvy byly dále mechanický poškozeny a testovány v solné komoře. Testování bylo završeno testem odolnosti vůči kyselinám a kyselému prostředí v klimatické komoře.Testování muselo být přerušeno vlivem vyhlášení mimořádného stavu SARS Covid-19, ale i přes veškeré komplikace bylo testování dokončeno. Výsledky ukázaly počáteční růst koroze vzorků na hranách a pasivaci uměle poškozených míst. Dále byly vypozorovány ochranné schopnosti barevné báze a bezbarvého laku a zlepšení chemické ochrany s použitím PVDF vláken.