Browsing by Author "Prošková, Šárka"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- ItemFyzické tresty u dětíProšková, Šárka
- ItemFyzické tresty u dětí(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Prošková, Šárka; Meier, MiroslavThis bachelor work deals with physical punishment of children in family issues. The aim is to describe the problems of punishment of children in the family; what place have physical punishment and who practices them most; furthermore, what is the most common reason to use sanctions and the effectiveness of various sentences from the perspective of parents and children. The work is formed by two parts. The first of them is the theoretical part, that contains explanation of important terms. It is especially education, reward and punishment, more space is dedicated to punishment issues, physical primarily. It describes the view on a historical punishment progress, further types of punishment and possible consequences by often using; it mentions also the context between children´s punishment and rights and outlines the view on children´s punishment abroad.The practical part deals with survey results, that was realized using two types of questionnaires. The first one was given to parents, another one to their children. We were particularly concerned on using sanctions and punishment in families and the comparison in terms of parent and child. We found out, what place have physical punishment in a family; if the using of specific punishment in a childhood of current parents influences the using the same type of punishment by their children; for what parents punish their children and who executes punishment predominantly. In the end are mentioned possibilities of using the survey results.
- ItemŽáci s tikovými poruchami a Touretteovým syndromem(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Prošková, Šárka; Meier, MiroslavDiplomová práce se zabývá problematikou tikových poruch a Touretteova syndromu. Cílem je charakterizovat problematiku tikových poruch a Touretteova syndromu u žáků základních škol s přiblížením možných komorbidit a zjistit informovanost pedagogů základních škol o tikových poruchách a Touretteově syndromu. Práce je tvořena dvěma částmi. První je teoretická část, která obsahuje objasnění důležitých pojmů. Jedná se především o tiky, tikové projevy, komorbidní poruchy a Touretteův syndrom, jemuž je věnována v práci samostatná kapitola. Popisovány jsou projevy a klasifikace tikových poruch, jejich epidemiologie a možné související poruchy; dále pohled na historii Touretteova syndromu, možnosti terapie tikových poruch a socializace dětí s tikovými poruchami a Touretteovým syndromem. Empirická část se zabývá výsledky výzkumu, který byl realizován pomocí dotazníku pro pedagogy dvou ''běžných'' a dvou ''speciálních'' základních škol. Zajímala nás informovanost pedagogů o Touretteově syndromu a jejich zkušenost s žáky s tikovými poruchami a Touretteovým syndromem. Zároveň jsme srovnávali, zda jsou pedagogové ''speciálních'' základních škol lépe informováni o problematice Touretteova syndromu než pedagogové ''běžných'' základních škol. Zjišťovali jsme, zda je větší výskyt žáků s Touretteovým syndromem v ''běžných'' základních školách nebo ve ''speciálních'' základních školách a na prvním nebo druhém stupni; jaký je zájem pedagogů o informace týkající se Touretteova syndromu a jaké je vzdělání pedagogů základních škol zahrnutých do výzkumu.
- ItemŽáci s tikovými poruchami a Touretteovým syndromemProšková, Šárka