Browsing by Author "Plecháček, Václav"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemVývoj středního školství v Kolíně ve 2. polovině 19. stoletíPlecháček, Václav; Melanová Miloslava, PhDr.; Skolitel : 60165 Mishra Rajesh, doc. Ph.D.; Konzultant : 55195 Havelka Antonín, doc. Ing. CSc.; Konzultant2 : 59162 Onderka Vladimír, RNDr. CSc.Bakalářská práce se zabývá historií středního školství v Kolíně. Střední školy se vyvíjely v době, kdy se rozvíjel kolínský průmysl a kdy vznikaly různé spolky. Bylo to také v součinnosti s rozvojem kulturního a společenského života v Kolíně.V souvislosti s těmito změnami vznikaly střední školy. První byla, ne však střední školou, Hlavní škola. Přeměnila se z farní školy, která už existovala ve 13. století. Ke konci 18. století se jednalo o německou hlavní školu, ale ve druhé polovině 19. století z ní byla česká hlavní škola. V 70. letech 19. století z ní vznikla reálka, ze které se vyvinulo gymnázium. Dalšími středními školami, které vznikaly v 80. letech 19. století, patřily průmyslová a obchodní škola.
- ItemVývoj učebních osnov gymnázií ve 2. polovině 19. století (na příkladě reálného gymnázia v Kolíně)Plecháček, VáclavDiplomová práce se zabývá vývojem učebních osnov na gymnáziích ve 2. polovině 19. století. V menší míře práce informuje o vývoji správy města a počtu obyvatel města Kolína, ale také o jeho kulturním a průmyslovém rozvoji. V souvislosti s těmito změnami se rozvíjí i školství. Nejdůležitější střední školou v Kolíně je gymnázium, které bylo založeno již v roce 1872. Pro rozvoj středního školství, resp. gymnázií byly důležité školské reformy. K první patří tzv. Gymnaziální kodex (1808), dále Exner-Bonitzova reforma (1849), Hasnerův zákon (1869) a Marchetova reforma (1908) a školské reformy v období komunismu (1948 1989), které se týkaly nejen základního, ale i středního školství, resp. gymnázií. Pro vzdělávání v České republice byla důležitá tzv. Bílá kniha (2001) a školský zákon z roku 2004, který platí dodnes. V 18. - 20. století proběhlo mnoho událostí, které přispěly ke změnám učebních osnov na gymnáziích. Důležitými předměty, které se vyučovaly na tomto typu střední školy, byly klasické jazyky, přírodní vědy a až později byl kladen větší důraz na humanitní vědy. Tyto vědy byly vstupenkou na vysokou školu. Důležitým předmětem bylo stále náboženství. Závěr práce pojednává o učebních osnovách, které porovnávám se současnými osnovami podle ŠVP Gymnázia v Kolíně.