Browsing by Author "Majdlochová, Lada"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemMotorické schopnosti a jejich vliv na vzdělávání dítěteMajdlochová, LadaDiplomová práce se zabývá motorickými schopnostmi a jejich vlivem na vzdělávání dítěte. Cílem je analyzovat vliv motorického oslabení na vzdělávání dítěte. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. První kapitola se zabývá významem a vývojem motorických schopností, hrubou a jemnou motorikou a s ní souvisejícími oblastmi. Obsahem druhé kapitoly jsou jednotlivá motorická oslabení, která se nejčastěji vyskytují ve školním prostředí a mají tak vliv na vzdělávání dítěte. Kapitola třetí charakterizuje možnosti stimulace oslabených motorických funkcí, rozvoj psychomotoriky a využití pohybu pro relaxaci. V praktické části jsou představeny výsledky kvantitativního i kvalitativního výzkumu, který se zabývá vlivem oslabené motoriky na vzdělávací proces. Výsledky výzkumu ukázaly, že se motorická oslabení nejčastěji projevují, u dětí mladšího školního věku, v orientaci na ploše, ve statické a dynamické koordinaci. Dále z výzkumu vyplynulo, že děti mají obtíže při koordinaci pohybů a při dynamických změnách poloh. Slabou stránkou je také schopnost udržet sebe sama ve statické poloze. Oslabena je i schopnost prostorové představivosti. Motorická oslabení se na základě našeho výzkumu promítají do všech námi sledovaných předmětů.
- ItemNarušená komunikační schopnost u dětí s odkladem povinné školní docházky(2014-04-23) Majdlochová, Lada; Hodíková Barbora, Mgr.; Skolitel : 55399 Solfronk Pavel, doc. Ing. Ph.D.; Konzultant : 55146 Hes Luboš, prof. Ing. DrSc.; Konzultant2 : 63899 Souček Milan, Ing.Bakalářská práce se zabývala logopedickou péčí poskytovanou dětem s narušenou komunikační schopností a odkladem povinné školní docházky ze strany mateřských škol. Cílem byla analýza logopedické péče jakým způsobem a v jakém rozsahu podporují mateřské školy nápravu řeči u dětí s narušenou komunikační schopností a odkladem povinné školní docházky.Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol. Obsahem první kapitoly je ontogeneze dětské řeči a popis jazykových rovin ve vývoji řeči dítěte. Druhá kapitola pojednává o připravenosti dítěte k zahájení povinné školní docházky. Definuje školní zralost a připravenost dítěte na vstup do školy. Dále vymezuje pojem povinná školní docházka, její odklad a věnuje se komunikačním kompetencím dítěte v předškolním věku. Kapitola třetí charakterizuje pojem narušená komunikační schopnost a popisuje jednotlivé druhy narušené komunikační schopnosti. V poslední kapitole je uvedena struktura logopedické péče v České republice dle jednotlivých resortů.Část praktická navazuje na část teoretickou. Jsou v ní představeny výsledky kvantitativního výzkumu, který se zabýval poskytovanou logopedickou péčí dětem s narušenou komunikační schopností a odkladem povinné školní docházky mateřskými školami. Průzkumu se zúčastnily mateřské školy převážně ze Středočeského kraje.Výsledky průzkumu ukázaly, že se mateřské školy snaží dětem s narušenou komunikační schopností a odkladem povinné školní docházky poskytnout dostatečnou logopedickou podporu. Zaměřují se na individuální přístup k dítěti, rozvíjí všechny jazykové roviny, využívají nejrůznější pomůcky a programy pro rozvoj a nápravu řeči dítěte. Z průzkumu dále vyplynulo, že mateřské školy mají nedostatek kvalifikovaných logopedických pracovníků a v důsledku velkého počtu dětí mají ztížené podmínky pro práci.