Browsing by Author "Lorencová, Věra"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemDomácí vzděláváníLorencová, Věra; Bajcura Lubomír, PaedDr. Ph.D. : 64761Bakalářská práce se zabývá domácím vzděláváním. Autorka si klade za cíl zmapovat výhody a úskalí domácího vzdělávání, se kterými se setkávají rodiče takto vzdělávaných dětí na prvním a druhém stupni základní školy. V českém prostředí se stále jedná o málo známou formu vzdělávání, která je proto často nahlížena buď s předsudky odborné i laické veřejnosti, nebo naopak s nereálným očekáváním samých výhod ze strany rodičů, které domácí vzdělávání zvažují.V teoretické části je daná problematika zmapována s pomocí odborné literatury zahraniční i české, praktická část se problematice věnuje na základě kvalitativního výzkumného šetření realizovaném na vzorku rodin českých domácích školáků. Výběr rodin byl proveden s ohledem na pestrost zastoupení různých přístupů k domácímu vzdělávání a životních situací těchto rodin.Motivem autorky bylo poskytnout informace rodičům zvažujícím domácí vzdělávání svých dětí, pomoci odborné veřejnosti i laikům porozumět rodinám vzdělávající své děti a v neposlední řadě podnítit diskusi o větší systémové podpoře rodin, které domácí vzdělávání realizují.
- ItemSociálně patologické jevy u prostředních sourozencůLorencová, Věra; Bajcura Lubomír, PaedDr. Ph.D. :64761; Björke Alena, Mgr. :61041Bakalářská práce se zabývá sociálně patologickými jevy u prostředních sourozenců. Autorka si klade za cíl popsat roli prostředních sourozenců v rodině a zjistit, zda mají zvýšené sklony k sociálně patologickému chování. Rodiče, společnost a vychovatelé nejsou dostatečně informováni o pozici prostředních dětí v rodině a jejich potřebě pozornosti. Odborníky je prokázáno, že nejvíce pozornosti se dostává nejstaršímu a nejmladšímu dítěti v rodině. Prostřední děti jsou více zanedbávané a opomíjené. Snadněji si proto najdou partu vrstevníků, ve které tráví volný čas. V teoretické části je za pomoci odborné literatury české i zahraniční a také prostřednictvím výzkumů zmapovaná daná problematika. V praktické části se autorka problematice věnuje na základě kvalitativního výzkumného šetření, které bylo realizováno na vzorku prostředních sourozenců v českých rodinách. Výběr respondentů byl proveden s ohledem na pestrost různých rodinných situací a vznikajících sociálně patologický jevů v období dětství v různých dobách. Autorčiným motivem bylo poskytnout informace rodičům zvažujícím výchovu svých tří a více dětí, pomoci odborné veřejnosti i laikům porozumět pozici prostředního dítěte v rodině, v neposlední řadě podnítit diskuzi o větší podpoře těchto dětí, jak v rodině, tak ve společnosti.