Browsing by Author "Legnerová, Veronika"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemDěti v riziku specifických poruch učení v mateřských školáchLegnerová, Veronika; Palounková Zuzana, Ing. Ph.D. : 55520; Kolář Milan, doc. Ing. CSc. Skolitel : 54736; Joklíková Hana, Mgr. Ph.D. Konzultant : 64101; Loosová Jana, Ing. Ph.D. Konzultant2 : 66340Diplomová práce se zabývala problematikou dětí v riziku specifických poruch učení v mateřských školách. Jejím cílem bylo zjistit, zda a jak probíhá screening dětí v mateřských školách za účelem odhalení rizika specifických poruch učení. Práce byla rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části diplomové práce jsme se zabývali specifickými poruchami učení z pohledu etiologie, deficitů dílčích funkcí, sociálních dopadů a prevence. Dále jsme se zabývali diagnostickým procesem v mateřské škole, jeho významem, metodami a způsoby záznamu. Nedílnou součástí kapitoly byl výčet testových metod vhodných pro diagnostiku rizika specifických poruch učení v předškolním věku. Poslední kapitola této části se zabývala profesí učitele mateřské školy, protože právě učitele považujeme za hlavního činitele v procesu odhalování dětí v riziku specifických poruch učení. V rámci praktické části diplomové práce jsme zpracovali odpovědi učitelů běžných mateřských škol, kterých jsme se pomocí dotazníku ptali, zda jsou schopni identifikovat dítě v riziku specifických poruch učení, jaké metody k tomu využívají a zda tyto děti cíleně vyhledávají. Metody využívané k identifikaci a při cíleném vyhledávání dětí v riziku specifických poruch učení byly následně dány do souvislosti s nejvyšším dosaženým vzděláním respondentů. Součástí praktické části diplomové práce bylo také porovnání předpokladů učitelek mateřských škol, které na riziko specifických poruch učení u dětí usuzovaly převážně z pozorování, s výsledky testových metod. Výzkum prokázal, že nadpoloviční většina učitelů mateřských škol screening provádí a využívá k tomu různé metody. V rámci navrhovaných opatření jsme doporučili průběžné zvyšování diagnostických kompetencí učitelů mateřských škol, jejich kvalifikace a prohloubení znalostí problematiky specifických poruch učení, včetně možnosti užívání testových metod.
- ItemPrevence specifických poruch učení v mateřských školáchLegnerová, VeronikaBakalářská práce se zabývala tématem prevence specifických poruch učení v mateřských školách. Cílem bakalářské práce bylo ověřit, zda pravidelná a cílená práce s deklamacemi, hudbou a elementárními dramatizacemi, u dětí od 5 do 7 let, pozitivně ovlivňuje vývoj dílčích funkcí, které se podílejí na schopnostech číst a psát.Práce byla rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části bylo téma rozpracováno v souladu s teoretickým přístupem, který se zabývá deficity dílčích funkcí. Byla popsána strategie zjišťování jednotlivých dílčích funkcí podle práce Brigitte Sindelarové Předcházíme poruchám učení a Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky autorek Anny Kucharské a Daniely Švancarové. Také byly popsány preventivní přístupy, které byly pro účely této práce zvoleny. Jednalo se o Metodu dobrého startu a edukační systémovou muzikoterapii.Praktická část práce vyhodnotila výsledky půlročního přirozeného experimentu. Byl porovnáván vývoj vybraných dílčích funkcí rozvíjejících schopnost číst a psát. Jednalo se o oblast sluchové percepce, diferenciace a akustické pozornosti. Děti byly rozděleny do dvou skupin. První skupina se pravidelně účastnila cílených edukačních hudebně-dramatických činností v rámci výše zmíněných metod, druhá skupina tyto činnosti prováděla nepravidelně a necíleně. Byly formulovány tři předpoklady, které se potvrdily. Bylo prokázáno, že pravidelná a cílená práce s deklamacemi, hudbou a elementárními dramatizacemi, u dětí od 5 do 7 let, pozitivně ovlivňuje vývoj dílčích funkcí, které se podílejí na schopnostech číst a psát.