Browsing by Author "Klusák, Ladislav"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemInformační a komunikační technologie u dětí s lehkou mentální retardací při výuce matematikyKlusák, Ladislav; Meier Miroslav, Mgr. Ph.D. : 58920Diplomová práce je zaměřena na problematiku informačních a komunikačních technologií u dětí s lehkou mentální retardací při výuce matematiky v základních školách. Cílem diplomové práce je popsat využívání informačních a komunikačních technologií u dětí s lehkou mentální retardací při výuce matematiky a porovnat jejich využívání s využíváním ostatních materiálních didaktických prostředků. Práci tvoří dvě stěžejní oblasti. Jedná se o teoretickou část, ve které jsou s využitím odborných zdrojů popsány pojmy vztahující se k tématu. Empirická část přináší výsledky a data, která se týkají využívání informačních a komunikačních technologií při výuce matematiky na druhém stupni základních škol u dětí s lehkou mentální retardací. Z výsledků je patrné, že při výuce matematiky u skupiny dětí s lehkou mentální retardací na druhém stupni základních škol je vhodné účelně využívat jak běžné materiální didaktické prostředky, tak i informační a komunikační technologie, které umožňují lépe naplňovat individuální potřeby a schopnosti dětí i specifika probíraného učiva jednotlivých tříd na druhém stupni základních škol. Při výuce matematiky na druhém stupni u dětí s lehkou mentální retardací lze z informačních a komunikačních technologií doporučit využívání interaktivních tabulí, stolních počítačů a tabletů doplněné běžnými materiálními didaktickými prostředky, jako jsou pracovní sešity, učebnice a obrazový materiál. V současné době využívání informační a komunikační technologií při výuce matematiky je spíše trendem pro mladší pedagogy. Jedním z důvodů může být jednodušší zvládnutí technické obsluhy technologií, což mimo jiné může vést k rychlejší přípravě na vyučovací
- ItemStrukturovaná práce s hudbou u dětí s lehkou mentální retardacíKlusák, LadislavBakalářská práce se zabývala problematikou strukturované hudby u žáků s lehkou mentální retardací v základních školách praktických, respektive v Základní škole praktické v Horních Počernicích a vycházela tak ze současného stavu v dané oblasti. Jejím cílem bylo zjistit, jakým způsobem strukturovaná práce s hudbou ovlivňuje žáky a jaký má pro žáky s lehkou mentální retardací přínos. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o teoretickou část, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovala a objasňovala základní pojmosloví v této problematice. Praktická část zjišťovala pomocí dotazníků, rozhovorů, pozorování a sémantického diferenciálu v devátém ročníku základní školy praktické, a to jakým způsobem ovlivňovala práce se strukturovanou hudbou, žáky. Z výsledků je patrné, že strukturovaná práce s hudbou u žáků v pásmu lehké mentální retardace ve věku od 14 do 16 let, zkvalitňuje jejich vztah k předmětům jako je Hudební výchova a ovlivňuje školní prospěch v předmětech Matematika, Fyzika a základy chemie. Zjištění vyústila v konkrétní navrhovaná opatření v oblasti bližšího přiblížení žáků s rytmickými hudebními nástroji, ale i častějšímu zapojení strukturované práce s hudbou u žáků s lehkou mentální retardací. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat zjištění, že ''Strukturovaná hudba'' pozitivně ovlivňuje rozvoj žáků s lehkou mentální retardací, ať už v kognitivních, tak i například v oblasti motorických funkcí.