Browsing by Author "Jírová, Radka"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
- ItemDYNAMIC LOAD OF LINEAR GUIDING SYSTEMS IN HANDLING MACHINES(2019) Jírová, Radka; Pešík, LubomírLinear guiding systems are used in machines for relative translational motion of components, especially for handling devices, which are the basis of production lines. In these operating conditions, the linear guiding systems are dynamically loaded. Dynamical influences may lead to the decrease and damage of bearings. The aim of this paper was to calculate dynamical influences of a mass inertia on linear guiding systems. This issue was solved by a numerical calculation of differential motion equations in 2D. The motion was calculated on an example of a handling machine for welding car bodies. The result is a percentage representation of the dynamic forces on the total load of the linear guiding systems. The result shows the percentage representation in the solved case as more than 10%.
- ItemDYNAMICAL LOAD OF LINEAR ROLLING GUIDES(MM SCIENCE, PRIPOCNI 1519-10A, PRAGUE 10, 10100, CZECH REPUBLIC, 2020-06) Jírová, Radka; Pešík, LubomírLinear rolling guides are used for realizing a translational motion of mechanical elements or assemblies e.g. in industrial robots, handling or CNC machines. Their reliability is highly desirable to meet the requirements of Industry 4.0, and hence the accurate load identification of linear guides is needed. The objective of this article is to identify a dynamical load of linear guides based on the substitutive mathematical model of machines. Where, the kinematic excitation, mass, inertia parameters of moving bodies and elastic and damping behaviour of linear guides are defined. The simulation of specific operating conditions is reached by Lagrange equations in a vector form. This way conveniently enables respecting the effect of nonconservative forces in the calculation. The article comprehensively describes the method of the dynamical load calculation of linear rolling guides, which is usable for a wide range of machines, their design as well as the design of linear guides.
- ItemIdentification and verification of dynamic parameters for the welding manipulator(FAC TRANSPORT SILESIAN UNIV TECHNOLOGY, AKADEMICKA 2A RM NO 45, GLIWICE, 44100, POLAND, 2020) Jírová, Radka; Pešík, LubomírWelding production lines are indispensable parts of the production processes in the automotive industry. In many cases, the production line operation is ensured by equipment with linear conveyors or robots, wherein linear guiding systems are basic elements of these manipulators. The failure of some linear guiding system may lead to significant production losses. Hence, the knowledge of their operating loads is necessary to determine very exactly. The objective of this article is to identify and verify the basic dynamic parameters of the welding manipulator, as a starting point for the operating loads calculation of linear guiding systems. This issue was solved by combining the measurement of kinematic values and MBS (Multi-body System) analysis in case of the concrete linear welding manipulator, which was the main part of the observed welding line. We have measured time values of acceleration in defined points of the manipulator and evaluated them by FIR (Finite Impulse Response) filter, FFT (Fast Fourier Transformation) analysis and ODS (Operating Deflection Shapes) analysis. The obtained frequency spectrum showed oscillation frequencies, which could be compared with frequencies of the manipulator dynamical model by different mass and stiffness parameters. In this way, the dynamic parameters of the welding manipulator can be identified and used for the next calculations and simulations, where loads of linear guiding systems will produce very important results.
- ItemInovace konstrukce golfového vozíku za účelem zlepšení jízdního komfortu řidičeJírová, Radka; Pešík Lubomír, prof. Ing. CSc. : 55222; Svoboda Roman Konzultant2 : 66382Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou minimalizace škodlivých účinků vibrací přenášených na člověka a zaměřuje se na zlepšení jízdního komfortu osob přepravovaných na golfovém vozíku s elektrickým pohonem. Východiskem konstrukčního řešení přídavného vibroizolačního zařízení bylo měření hodnot kinematických veličin kmitání sedadla v reálných podmínkách a laboratorní zjištění dynamických parametrů soustavy. Na základě získaných poznatků byl sestaven výpočtový model a byla provedena optimalizace dynamických parametrů. Zvláštní význam pro účinnou vibroizolaci má odpružení sedadla vůči rámu golfového vozíku a zvýšení jeho setrvačné hmoty, což bylo docíleno spojením s bateriemi elektrického pohonu. Toto inovativní konstrukční řešení je předmětem přihlášky vynálezu a v diplomové práci bylo realizováno v podobě funkčního prototypu, na kterém byla v reálných podmínkách prokázána vysoká účinnost vibroizolace sedadla.
- ItemKonstrukce pohonu zdvihacího zařízeníJírová, Radka
- ItemKonstrukce pohonu zdvihacího zařízení(Technická Univerzita v Liberci, 2016) Jírová, Radka; Pešík, LubomírBakalářská práce se zabývá konstrukčním návrhem pohonu zdvihacího zařízení o nosnosti 1500 kg a s možností redukce výstupních otáček na polovinu pomocí řadicí páky. Pohon se skládá z asynchronního elektromotoru spojeného pomocí lamelové třecí spojky ke šnekové převodovce se dvěma předřazenými čelními soukolími. Řazení je tvořeno zubovou spojkou s řadicí pákou. Šnekový převod je nesamosvorný, aretaci systému proto zajišťuje elektromagnetická třecí brzda s přítlačnou pružinou uložená na hřídeli šneku. Na výstupním hřídeli šnekové převodovky se nachází trakční kotouč. Celá konstrukce pohonu je uložena na svařovaném rámu z U profilů. Součástí práce je výpočtová zpráva obsahující komentář postupu řešení a závěr shrnující získané výsledky.
- ItemZařízení pro diagnostiku valivých vedeníJírová, Radka; ; Pešík Lubomír, prof. Ing. CSc. Skolitel : 55222Disertační práce se zabývá vysoce aktuální problematikou, která se týká diagnostiky valivých vedení. Soustřeďuje se zejména na lineární valivá vedení, která jsou základními konstrukčními prvky v dané oblasti. Disertační práce představuje vyvinuté originální patentované řešení diagnostiky lineárních valivých vedení, které je založené na měření vibrací. Řešení spočívá ve využití diagnostické části, která sdílí valivé elementy i vodicí profil s nosnou částí tělesa lineárního valivého vedení a která je integrována do jeho konstrukce. Tato diagnostická část je volná a nezatížená vnějšími silovými účinky, poškození lineárního valivého vedení se proto ve vibračním signálu projeví velmi intenzivně. Navržené diagnostické zařízení bylo ověřeno ve výrobním zařízení svařovací linky v automobilovém průmyslu.