Browsing by Author "Hastrdlová, Šárka"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemMODIFICATION OF SYLLABI AT THE FACULTY OF ECONOMICS, TECHNICAL UNIVERSITY OF LIBEREC DURING ONLINE TEACHING CAUSED BY THE PANDEMIC – QUESTIONNAIRE SURVEY RESULTS(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2021) Hastrdlová, ŠárkaČlánek shrnuje kvalitativní a kvantitativní analýzu výsledků dotazníkového šetření, které probíhalo na Ekonomické fakultě, Technické univerzity v Liberci v květnu 2021. Výjimečná situace, která nastala během pandemie koronaviru, donutila všechny akademické pracovníky přenést výuku do online prostředí. Je zřejmé, že takovýto přesun nutně musel způsobit změny nejen v charakteru výuky a sylabech, ale i v komunikaci se studenty i ve vztazích studentů a akademických pracovníků. Hlavním cílem tohoto výzkumu bylo tedy zjistit, jak, nebo zda, akademičtí pracovníci modifikovali své učební plány a přizpůsobili je výuce v online prostředí, a do jaké míry. Dotazník dále zkoumal názory učitelů na online výuku, její negativní a pozitivní stránky a na nástroje, které akademičtí pracovníci nejvíce, nebo naopak nejméně používali při online výuce. Výsledky výzkumu přinejmenším zmapovaly stávající situaci na Ekonomické fakultě a přinesly zamyšlení nad dalšími možnostmi, které online výuka nabízí a samozřejmě i nad jejími úskalími.
- ItemTurn-taking strategies in internet chatrooms(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2017) Hastrdlová, ŠárkaThe language of the Internet Relay Chat (further IRC), which means instant synchronous conversation on the Internet, attracts attention of linguists thanks to its world-wide usage and massive development. The article briefly evaluates and discusses the language of this media from the point of view of turn-taking strategies. A major concern is how chat participants use the language that is determined by specific conditions of an Internet chatroom. These conditions are anonymity, exclusively text-based interaction and the absence of audio-visual cues. A model of turn-taking in a spoken conversation is used and applied to the Internet chatting. Various strategies are investigated and compared, qualitative and quantitative analyses are carried out to determine the relationship between individual turn-taking strategies. In conclusion, the findings with respect to the distinctive character of the medium are summarized.