Browsing by Author "Hajderová, Darja"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemKázeň ve škole z pohledu začínajícího učitele na 1. stupni základní školy(2018-12-1) Hajderová, Darja; Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D. : 55381Začínající učitel je definován jako ten, který má sice příslušné vysokoškolské vzdělání apedagogickou způsobilost, chybí mu však pedagogická zkušenost. Začít s pedagogickou praxí není pro většinu absolventů pedagogických fakult jednoduché. Na rozdíl od jiných povolání je učitel od samého začátku praxe postaven sám před žáky a je nucen převzít všechny úkoly, které vyplývají z povahy jeho práce. Nejčastějším problémem, který musí začínající učitel zvládnout, je udržování kázně ve třídě. To není vždy jednoduché a ne každý to dokáže zvládnout. Pokud učitel kázeň ve třídě nezvládá, může to vést k jeho frustraci a dokonce k tomu, že se rozhodne své povolání opustit. Diplomová práce si klade za cíl zjistit, jak je učiteli na prvním stupni základní školy kázeň vnímána, jakými prostředky jí dosahují a jak případné projevy nekázně eliminují. Chce také vyhodnotit efektivitu jednotlivých přístupů pro udržení kázně, které vychází jednak z odborné literatury, jednak z praxe začínajících učitelů. Ke zjištění požadovaných dat používá práce kvantitativní dotazníkovou metodu. Výsledná data jsou analyzována a je provedena jejich následná syntéza. Bylo zjištěno, že i začínající učitelé si dokáží s kázní dobře poradit. Je to nejen otázkou jejich osobnosti a přístupu k žákům, ale také přemýšlení o žácích, jejich potřebách a neustálé hledání cest k dobré kázni. Jedná se o nikdy nekončící proces. Mnoho učitelů používá metody a prostředky, které k dobré kázni vedou. Snaží se své žáky motivovat. Své postupy konzultují s kolegy nebo uvádějícími učiteli. To vše vede k tomu, že díky dobré kázni ve třídě panuje také pozitivní klima a žáci i učitel se podílí na oboustranné spokojenosti.
- ItemPohádka o Popelce a proměny jejich variant v české i světové literatuře(Technická Univerzita v Liberci, 2012-01-01) Hajderová, Darja; Váňová, KateřinaBakalářská práce analyzuje a srovnává osm konkrétních verzí příběhu o Popelce. Zahrnuty jsou literární varianty z české i světové literatury. Zkoumá, jak jednotliví autoři či sběratelé příběh upravili, se kterými motivy pracovali a jak se v konkrétních variantách odráží dobový společný kontext. Výchozím textem je nejstarší dochovaná verze pocházející z Číny z 9. stol. př. n. l., která je srovnána s verzí egyptskou, italskou (G. Basila), francouzskou (Ch. Perraulta), německou (bratří Grimmů) a třemi českými (K. J. Erbena a B. Němcové). Přibližuje též moderní filmové adaptace příběhu, zajímá se o to, do jaké míry dochází k aktualizaci původních atributů. Na základě konkrétních filmových variant charakterizuje protagonistku příběhu, srovnává filmovou podobu hrdinky s literární podobou hrdinky, definuje její cestu za štěstím. Práce předkládá autorskou variantu parafrázující původní pohádkovou látku o Popelce. Bakalářská práce dále předkládá řadu definic pohádky, vymezuje žánrovou charakteristiku pohádky, přičemž se věnuje pohádce kouzelné. Zabývá se též teoriemi vzniku pohádek.
- ItemPohádka o Popelce a proměny jejich variant v české i světové literatuře(2012-01-01) Hajderová, Darja