Browsing by Author "Francová, Zuzana"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- ItemKomunikační kompetence u dětí s narušenou komunikační schopnostíFrancová, Zuzana
- ItemKomunikační kompetence u dětí s narušenou komunikační schopností(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Francová, Zuzana; Dousková, EvaPráce se zabývala problematikou komunikačních kompetencí u dětí s narušenou komunikační schopností v roudnických mateřských školách a vycházela ze současného stavu bádání v této oblasti. Jejím cílem bylo zjistit, jaké komunikační schopnosti mají děti s narušenou komunikační schopností. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovala a objasňovala základné pojmosloví z oblasti narušené komunikační schopnosti, konkrétně specifického logopedického nálezu. Praktická část zjišťovala pomocí testování dětí, které podstoupilo 108 dětí z roudnických mateřských škol, jaká oslabení se prokážou při zjištěném specifickém logopedickém nálezu v řečových kompetencích vzhledem k Rámcovému vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělávání a zda se prokáže při prokázaném oslabení ve všech jazykových rovinách riziko poruch učení. Výsledky ukazovaly, že děti se specifickým logopedickým nálezem jsou oslabeni ve všech jazykových rovinách a že, jsou v riziku poruch učení. Zjištění vyústila v konkrétní navrhovaná preventivní opatření v oblasti rozvoje předškolních dětí. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat zjištění, že těmito obtížemi je zasaženo poměrně velké procento dětí předškolního věku. Což má nepochybně neblahý vliv na další vzdělávání těchto dětí, a proto je velmi důležité se tímto problémem zabývat a věnovat mu náležitou péči. Klíčová slova: narušená komunikační schopnost, specifický logopedický nález, řeč, jazyk, specifické poruchy učení, vývoj dítěte v předškolním věku, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
- ItemRiziko poruch čtení a psaní u dětí předškolního věku(Technická Univerzita v Liberci, 2012) Francová, Zuzana; Tomická, VáclavaBakalářská práce se zabývala problematikou rizik poruch čtení a psaní u dětí předškolního věku v Roudnici nad Labem a vycházela ze současného stavu bádání v této oblasti. Jejím cílem bylo zjištění úrovně připravenosti dětí předškolního věku před vstupem do základní školy. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovala a objasňovala základní pojmosloví z oblasti poruch učení, narušené komunikační schopnosti a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Praktická část zjišťovala rozdíly pomocí Testu rizik poruch čtení a psaní pro rané školáky mezi dětmi, které navštěvují logopedickou třídu a dětmi, které jsou integrované v běžné třídě. Ze statistických výsledků bylo zjištěno, že je důležité děti v předškolním věku rozvíjet ve všech oblastech, obzvláště pokud mají logopedickou vadu. Vhodná navrhovaná opatření jsou v oblastech hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky a koordinace oka-ruky, zrakového a sluchového vnímání, prostorové představivosti a sebeobsluhy. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat zjištění, že riziko poruch čtení a psaní u dětí předškolního věku je významným problémem, kterým je třeba se zabývat.
- ItemRiziko poruch čtení a psaní u dětí předškolního věkuFrancová, Zuzana