Browsing by Author "Dušková, Ivana"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemFrázová slovesa v jazyce z prostředí kancelářeDušková, IvanaTato práce se zabývá frázovými slovesy a jejich výskytem v jazyce z prostředí kanceláře. Autor provedl výzkum frázových sloves v korpusu, který byl vytvořen na základě titulků ke dvěma televizním seriálům z kancelářského prostředí. Cílem této práce bylo najít deset nejčastěji se vyskytujících frázových sloves, sestavit přehled o jejich četnosti v korpusu a porovnat výskyt frázových sloves v korpusu vytvořeném na základě anglické verze seriálu a americké verze seriálu. Centrem zájmu této práce byla kvantitativní analýza korpusu. K jejímu uskutečnění byly využity nástroje korpusové lingvistiky, ale některá frázová slovesa byla analyzována i po kvalitativní stránce. Průzkum přinesl seznam deseti nejčastěji vyskytujících se frázových sloves z čehož šest z nich se vyskytlo jak v anglickém tak v americkém korpusu. Výsledky tedy poukazují na to, že u obou korpusů ne-existují velké rozdíly mezi typem nebo četností vyskytujících se frázových sloves. Tyto výsledky se také shodují s nálezy předešlých korpusových studií, které byly prostudovány v přípravné fázi výzkumu. V rámci této práce byla provedena také příkladová studie kvalitativního výzkumu, která odhalila zajímavé odlišnosti ve významu některých frázových sloves, která byla použita v anglickém i americkém korpusu. Tato skutečnost otevírá cestu k dalšímu možnému výzkumu.
- ItemZačlenění CLIL modulu do kurikula 2. stupně ZŠDušková, Ivana; Šimůnková Renata, Mgr. Ph.D. : 55046Tato práce se zabývá výzkumem na téma metody CLIL nebo-li integrovanou výukou jazyka a obsahu. Základem práce je vývoj, implementace a uskutečnění CLIL modulového programu v rámci kurikula druhého stupně základní školy, konkrétně v předmětu občanská výchova. Výzkum nabízí podrobný popis experimentu od přípravné fáze konstrukce CLIL modulu až po fázi hodnocení výsledků práce žáků, kteří se experimentu účastnili. Cílem diplomové práce ovšem není pouze případová studie ale také zpráva o tom, jaký vliv měl CLIL modulový program na znalosti, jazykové dovednosti a motivaci zůčastněných žáků. Výzkum porovnával a statisticky analyzoval výsledky testů žáků, kteří se učili pomocí CLIL metody a žáků, kteří se stejný obsah učili v mateřsém jazyce. Dalším cílem práce bylo zjistit jaké názory a jaké zkušenosti mají učitelé druhého stupně základní školy s metodou CLIL. Průzkum byl uskutečněn pomocí rozhovorů a dotazníků. Výsledky, které byly zkromážděny během výzkumu a které jsou prezentovány v této práci se shodují s nálezy předešlých studií, které vypovídají o pozitivních výsledcích metody CLIL. Experiment ukázal, že implementace CLIL modulárního programu není příčinou horšího porozumění obsahu předmětu občanská výchova a že vede k rozvoji jazykových dovedností. Zůčastněným žákum i učitelům se výuka líbila a považovali ji za užitečnou. CLIL případová studie jež je objektem tohoto výzkumu poskytuje hodnotný zdroj informací a materiálů pro ostatní učitele praktikující CLIL. Poskytuje doporučení na základě zkušeností nabytých během experimentu a může být také odrazovým můstkem pro další výzkum na téma CLIL.