Browsing by Author "Bílá, Anna"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- ItemKomparace automobilového průmyslu zemí V4 před a po vstupu do Evropské unie(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Bílá, Anna; Laboutková, ŠárkaDiplomová práce se zabývá komparací automobilového průmyslu zemí Visegrádské čtyřky před a po vstupu do Evropské unie. Část práce je věnována charakteristice jednotlivých zemí a jejich vývoji od roku 2000 do roku 2011, a to za pomoci makroekonomických ukazatelů. Podrobněji je za každou zemi zmapován automobilový průmysl, který je klíčovým pro celou diplomovou práci. V závěrečné kapitole je automobilový průmysl porovnán mezi jednotlivými státy navzájem, a také s celkovou ekonomickou situací na trzích sledovaných států, aby byla jasně vidět důležitost tohoto odvětví pro ekonomiky zemí Visegrádké čtyřky. Jelikož je automobilový průmysl zaštiťován v jednotlivých státech automobilovými sdruženími, jsou v této diplomové práci použity především materiály, které sdružení zvěřejňují anebo je jsou ochotna poskytnout.
- Item
- ItemObchodní vztahy České republiky s Německem(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Bílá, Anna; Kučerová, LudmilaA topic of this bachelor thesis considers business relationships between The Czech Republic and Germany. Business psychology is a very important part which should be well known among all businessmen. It is necessary to comply with the traditions of a foreign country to build a good relationship between partners. German businessmen prominently attend to punctuality, exactness and preciseness. The economic situation in the target market and also in the domestic market definitely has a great effect on the business. German economy belonged and still belongs among the strongest in the world. Important indicators are gross domestic product, export, import, turnover, etc. The business relationship between The Czech Republic and Germany is treated by many agreements and contracts where all the conditions of bilateral business are scheduled. After 1989 foreign companies began to enter the Czech market. A few examples are Volkswagen, Siemens, Knauf and Würth. Another company, Christian Schwaiger GmbH & Co. KG, established Schwaiger, s.r.o., which is written about in greater detail in this work.