Metodika práce s dětmi s poruchou pozornosti a hyperaktivitou v mateřské škole

Title Alternative:The Metodology of a Working with Children with an Attention Deficit and Hyperactivity disorder in a Kindergarten
Loading...
Thumbnail Image
Date
2007
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
Bakalářská práce se zabývala problematikou péče učitelů mateřských škol o děti s poruchou pozornosti a hyperaktivitou. Jejím cílem byla analýza práce s dětmi s diagnózou poruchy pozornosti a hyperaktivitou a vytyčení hlavních metodických postupů vedení těchto dětí. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která popisovala vhodné způsoby a metody vedení dětí s danou poruchou. Praktická část zjišťovala pomocí dotazníků postoje 59 učitelek mateřských škol k práci s dětmi s poruchou pozornosti a hyperaktivitou. Výsledky zmapovaly aktuální stav výchovně-vzdělávací práce pedagogů v mateřských školách a vyústily v konkrétní doporučení. Přínosem práce byly dotazníkovým šetřením zjištěné způsoby a metody vedení těchto dětí uplatňované v mateřských školách.
A bachelor thesis is focused on questions of teacher´s care of preschoolers with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). An analyse of a working with preschoolers with ADHD diagnose and a laying out major methodical procedures of a guidance of children with ADHD were two main aims of the thesis, which consists of two major parts. The first, teoretical part, describes appropriate procedures and methods of a guidance of children with ADHD. The second, practical part, is focused on a research which investigated attitudes of 59 preschool-teachers towards a working with children with ADHD. Resultes of the research showed a current situation of a pedagogical and educational working with preschoolers with ADHD in kindergartens. The bachelor thesis brings not only particular recommendations for preschool-teachers, but also concrete procedures and methods of a working with preschoolers with ADHD which were discovered by survey.
Description
katedra: KSS; přílohy: 1 CD ROM; rozsah: 53 stran
Subject(s)
porucha pozornosti s hyperaktivitou, osobnost učitele mateřské školy, metodické postupy, rozvoj narušených oblastí, vztah učitel - rodič, odměny a tresty, pravidla a režim, terapeutické formy práce s dítětem, aktuální stav vedení, attention deficit hyperactivity disorder (adhd), personality of preschool-teacher, methodical procedures, development of defective areas, relationship teacher - parents, gratifications and punishments, rules and schedule, therapeutic forms of working with child, current situation of guidance
Citation
ISSN
ISBN