Rozvoj sociálních dovedností žáků na 1. stupni ZŠ

Title Alternative:The Development of Pupils' Social Skills at Primary School
Loading...
Thumbnail Image
Date
2007
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
The work deals with the development of pupils´ social skills at primary school, with respect to the climate of the school classes. For the practical part of our work, we have set two main goals: to create a reservoir of games that deal with the development of social skills, and also to analyse the social relations in the class. The theoretical part of the work explains the foundations and notions from the field of social psychology nad some its parts, such as the theories of social groups, relations, social skills and school climate. We also deal with the proceeding changes in the school system, having been suggested in the report {\clqq}Learning is a hidden wealth`` of the International commission Education for 21st century, and the following National programme of education development and General educational programme. The focus of the practical part is the emphasizing of the significance of the social skills and introducing the personal social education into the teaching and creating a reservoir of games usable in the classes. We also deal with the research in the classes of the fifth grade, for the purposes of an analysis of social relations in the class, depending on previous pedagogical direction of the class. At the end of the work we point out the fact that a long-term and stable activity of the form teacher has a positive impact on the quality of the social climate in the class.
V této diplomové práci se zabýváme rozvojem sociálních dovedností žáků na I. stupni základní školy s přihlédnutím ke klimatu školních tříd. Pro naši praktickou část práce jsme si vytyčili dva hlavní cíle: vytvořit zásobník her, které napomáhají rozvoji sociálních dovedností, a dále provést rozbor sociálních vztahů ve třídě. Teoretická část práce nám objasňuje základy a pojmy z oblasti sociální psychologie a jejích některých částí, jako jsou například teorie o sociálních skupinách, vztazích, sociálních dovednostech a školním klimatu. Rovněž se zde věnujeme probíhajícím změnám ve školství, které navrhuje Mezinárodní komise Vzdělávání pro 21. století ve zprávě Učení je skryté bohatství a na ni navazující Národní program rozvoje vzdělávání a Rámcový vzdělávací program. Těžištěm praktické části je zdůraznění významu sociálních dovedností a zavedení osobnostní sociální výchovy do vyučování a vypracování zásobníku her k použití při výuce. Zároveň se zabýváme výzkumem tříd V. ročníku za účelem provedení rozboru sociálních vztahů ve třídě v závislosti na pedagogickém vedení tříd. V závěru práce poukazujeme na skutečnost, že dlouhodobé a stabilní působení třídního učitele má pozitivní dopad na úroveň sociálního klimatu ve třídě.
Description
katedra: KPV; přílohy: 1 CD ROM; rozsah: Str. 76, P 13
Subject(s)
development of social skills, social group, social relations, school climate, sociogram, game reservoir, national programme of education development, general educational programme, personal and social education, contemporary state of education, rozvoj sociálních dovedností, sociální skupina, sociální vztahy, školní klima, sociogram, zásobník her, národní program rozvoje vzdělávání, rámcový vzdělávací program, osobnostní a sociální výchova, současný stav vzdělávání
Citation
ISSN
ISBN