Využití volného času dětí s dětskou mozkovou obrnou

Title Alternative:Leisure Time of Children with Cerebral Palsy
Loading...
Thumbnail Image
Date
2006
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
The DT is focused on determining the general terminology and summarizing the latest findings on leisure time of elderly school-age children with cerebral palsy. It sets itself an aim to compile (using a questionnaire) information on intensity and quality of leisure time activities, and especially to find the answers on where the children spend their time, with whom and whether they are satisfied. The aim has been accomplished. The DT is based on two key areas. The first, theoretical part, was focused on more detailed specification of terms like cerebral palsy, leisure time, psychical development of handicapped elderly school-age children and methodology issues in the field of leisure time activities research, based on the compiled literary resources, while the second, practical part, was focused on achievement of goals set in the theoretical part of the DT, through 56 questionnaires. The DT results confirmed rather passive spending of leisure time by children with cerebral palsy. It points to areas where and with whom the children usually spend their leisure time and whether they are satisfied or not. As the most significant outcome of the DP we can consider the findings on the way how the children with cerebral palsy spend their leisure time, so we can focus on it to make it more effective and well-arranged.
Bakalářská práce se zabývala vymezením základní terminologie, utříděním poznatků a problematikou volného času dětí s dětskou mozkovou obrnou staršího školního věku. Jejím cílem bylo pomocí dotazníku zjistit intenzitu a kvalitu využívání volného času, kde a s kým tráví nejčastěji svůj volný čas a zda jsou s ním spokojeny. Stanoveného cíle bylo dosaženo. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování literárních pramenů objasňovala pojmy dětská mozková obrna, volný čas, psychický vývoj postiženého žáka staršího školního věku a metodologické problémy v oblasti výzkumu volnočasových aktivit. Praktická část se pomocí 56 dotazníků zaměřila na dosažení stanovených cílů. Výsledky potvrdily pasivní využívání volného času dětí s dětskou mozkovou obrnou. Zároveň poukázaly na místa, kde a s kým tráví děti svůj volný čas a zda jsou s ním spokojeni. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat zjištění, jakým způsobem tráví děti volný čas a zaměřit se na jeho zefektivnění.
Description
katedra: KSS; přílohy: 1 CD ROM; rozsah: 56 s., 23 s. obr. příloh
Subject(s)
infantile cerebral palsy, forms infantile cerebral palsy, mental retardation, vision disorder, speech disorder, delayed movement skills development, epileptic fit, Vojta reflection therapy, Bobath therapy, leisure time, children and youth leisure time activities and facilities, elderly school-age, psychical development of handicapped pupil, dětská mozková obrna, formy dětské mozkové obrny, mentální retardace, poruchy řeči, poruchy zraku, opožděný vývoj hybnosti, epileptické záchvaty, reflexní Vojtova metoda, Bobath terapie, volný čas, soustava aktivit a zařízení volného času dětí a mládeže, starší školní věk, psychický vývoj postiženého žáka
Citation
ISSN
ISBN