Využití procesního schématu při edukaci žáků s poruchou autistického spektra

Abstract
Bakalářská práce se zabývá využitím procesního schématu při edukaci žáků s poruchou autistického spektra. Cílem bakalářské práce je zjistit vhodnost použití tohoto edukačního nástroje při vyučovacím předmětu Pracovní činnosti. V teoretické části jsou za pomoci odborných zdrojů předloženy informace týkající se problematiky poruch autistického spektra, integrace a vzdělávání žáků s touto poruchou. Zdůrazněn je význam nalezení funkční komunikace u každého dítěte a vysvětlen pojem procesní schéma. Praktická část bakalářské práce si klade za cíl vytvořit procesní schéma pro plstění. Tato technika je zde představena a je zdůvodněn její výběr. Vhodnost využití vytvořeného procesního schématu je v praxi ověřena v poslední, empirické části. Respondenty jsou čtyři žáci s poruchou autistického spektra, kteří jsou představeni prostřednictvím případových studií. Průběh průzkumu je popsán po jednotlivých setkáních. Jeho výsledky jsou uvedeny ve shrnutí z hlediska jednotlivých žáků. Smyslem bakalářské práce bylo představit techniku plstění žákům s poruchou autistického spektra prostřednictvím procesního schématu a sledovat vhodnost jeho použití.
This Bachelor thesis is focused on implementation of process scheme (visual supports) into education of children with Autism Spectrum Disorder. The main purpose of this work is to find out the appropriateness of the educational tool during the crafts lessons. In the theoretical part there is all information (supported by theoretical sources) regarding the matter of the Autism Spectrum Disorder, the school integration and the education of pupils with autistic symptoms. It emphasizes the importance of functional communication with each individual child and explains the term process scheme meaning the visual supports. The practical part of this work tries to create the visual supports for the felting. This technique is introduced and is substantiated why it was chosen. The suitability of the formulated visual support is verified by practical lesson in the empirical part. The respondents are four pupils with Autism Spectrum Disorder who are introduced through case studies. The process of the research is described after each session. Its results are summarized from the aspect of each individual pupil. The main purpose of this Bachelor thesis was to introduce the felting technique to the pupils with Autism Spectrum Disorder throughout the process scheme and to find out its suitability.
Description
Subject(s)
porucha autistického spektra, autismus, triáda problematických oblastí, intervence, funkční komunikace, metody alternativní a augmentativní komunikace, intervenční programy, TEACCH program, Strukturované učení, procesní schéma, základní vzdělávání u dětí s PAS, vzdělávací oblast Člověk a svět práce, plstění, Autism Spectrum Disorder, Autism, The Autistic Triad, intervention, functional communication, the methods of Alternative and Augmentative Communication, intervention programmes, The TEACCH Autism Programme, Structured Learning, Process Scheme, Elementary Education of children with ASD, v Educational Area Humans and the World of Work, felting
Citation
ISSN
ISBN