Idea přirozenosti ve filosofii a pedagogice Jeana-Jacquese Rousseaua

Abstract
Předmětem této bakalářské práce je idea přirozenosti ve filosofii a pedagogice u Jeana-Jacquese Rousseaua. Práce analyzuje Rousseauovo pojetí lidské přirozenosti a přirozeného stavu, jež, ač původně dobré, s vývojem společnosti přešly do stavu úpadku a nerovnosti mezi lidmi. Následně tato práce mapuje Rousseauovy pokusy o nápravu a vystoupení z tohoto upadlého stavu tehdejší moderní společnosti, které se odrazili v jeho politicko-filosofické, výchovné i náboženské teorii.
Topic of this bachelor thesis is the idea of naturalness in Jean-Jacques Rousseau's philosophy and pedagogy. The thesis analyses Rousseau's conception of human nature and natural state which although originaly good, were transformed into a state of decay and inequality between humans, caused by evolution of society. Afterwards the thesis covers Rousseau's correctional efforts aimed to escape from this state of the then modern society, which were reflected in his political, educational and religious theory.
Description
Subject(s)
Jean-Jacques Rousseau, lidská přirozenost, nerovnost, přirozený stav, společenská smlouva, výchova, Jean-Jacques Rousseau, human nature, inequality, naturalness, state of nature, social contract, education
Citation
ISSN
ISBN