Role asistenta pedagoga ve vzdělávacím procesu

Abstract
Tématem diplomové práce je pedagogická asistence, specificky pak role asistenta pedagoga ve vzdělávacím procesu. Prostředkem k porozumění tomuto tématu se stal příběh asistentky pedagoga Lenky a jejího svěřence žáka s ADHD Pavla. Text se zaobírá se Lenčiným subjektivním vnímáním role asistenta pedagoga. Popisuje společnou spolupráci Lenky a Pavla při výchovném procesu z jejich vlastních pohledů. Nahlíží na detaily v kooperaci mezi všemi stranami edukačního procesu. Nastiňuje spolupráci asistenta pedagoga se školním poradenským pracovištěm. Poukazuje na možná rizika profese asistenta pedagoga a zabývá se myšlenkou jeho duševní hygieny.Text diplomové práce je tvořen kombinací narativního vyprávění asistentky pedagoga Lenky, školní anamnézy a osobní výpovědi Pavla a odborné literatury. Pro empirické šetření byl zvolen kvalitativní výzkum, který umožňuje detailní pohled do zkoumaného problému. Metodou výzkumného šetření byl narativní rozhovor.Diplomová práce je rozdělena na úvod, metodologii sběru výzkumných dat, dále je text členěn do jednotlivých kapitol dle témat, která vzešla z narací. Způsob jeho zpracování vede také ke specifické struktuře, která nevyžaduje striktní dělení na teoretickou a praktickou část. Cílem diplomové práce je nabídnout čtenáři subjektivní a osobitý pohled dvojice asistentky pedagoga Lenky a jejího svěřence žáka Pavla na vzdělávací proces.Výstupem diplomové práce je zjištění, že asistent pedagoga, jak je patrné z názvu profese, není jen asistencí pro pedagoga, ale především stěžejním podpůrným opatřením při vzdělávání a začleňování žáků s ADHD do kolektivu třídy. Výzkum v této diplomové práce prokazuje, že asistentka pedagoga Lenka je stěžejním podpůrným opatřením v komunikaci mezi všemi stranami edukačního procesu, osobou pomáhající při stresových situací, které by měly u Pavla neblahý dopad na vývoj vyučování. Neopomenutelný je i lidský faktor, který je dán milou a klidnou povahou asistentky Lenky, který má jednoznačně blahý vliv za Pavlovo začleňování do kolektivu třídy.
The topic of this thesis is pedagogical assistance, namely the role of a teaching assistant in the education process. The story of Lenka, a teaching assistant, and Pavel, her pupil, has served as a means of understanding this topic. The thesis deals with Lenka's subjective perception of being in the role of a teaching assistant. It describes Lenka and Pavel's mutual cooperation in the educational process from their own viewpoints. It describes the detailed cooperation of all participants of the educational process. It outlines the cooperation of the teaching assistant and the school advisory team. It points out the risks connected with the teaching assistant's profession and deals with the idea of their mental hygiene. The text of the thesis has been built on the Lenka's recounting, school anamnesis, Pavel's story told by himself, and technical literature parts.The qualitative research, which was chosen as a form of the empirical part, enables a detailed insight into the examined issue. A narrative dialogue has served as the method of the research. The thesis consists of an introduction and the methodology of the research data collecting. In addition, the body of the thesis is divided into parts relating to the topics that have originated from the narrative questioning. The way the text has been compiled also leads to a specific structure which does not require a strict division between the theoretical and the practical parts.The aim of this thesis is to offer the teaching assistant, Lenka, and the pupil, Pavel's subjective and individual perspectives of the educational process.The thesis primarily concludes into finding out that a teaching assistant, as it is apparent from the job title itself, is not only the teacher's assistant, but above all an essential supportive means of educating and integrating pupils with ADHD into the class collective.
Description
Subject(s)
Attention Deficit Disorder-ADHD, Asistent pedagoga ve vzdělávacím procesu, duševní hygiena, integrace, komunikace, motivace, speciální vzdělávací potřeby, specifické poruchy učení, žák učitel zákonný zástupce, Attention Deficit Disorder, teaching assistant in education process, mental hygiene, integration, communication, motivation, special education needs, specific learning disabilities, pupil teacher legal attorney
Citation
ISSN
ISBN