Využití supervize ve školství - Teachcaring

Abstract
Záměrem a cílem textu předkládané diplomové práce je přispět k porozumění obsahu supervize na úrovni popisné a obecné. Podpořit a poukázat na význam supervize pro učitele hlavního vzdělávacího proudu školství. Inspiruje se přitom v oborech sociální práce a zdravotnictví, jelikož supervize v běžném vzdělávacím proudu českého školství není v pedagogickém praxi rozšířena. Tematizuje také vztah filosofie a pedagogiky v kontextu dějinnosti člověka a jeho existence. Snahou práce je souhrn toho, jak je možné chápat supervizní formu péče o učitele a jednotlivé aspekty supervizního procesu. Stěžejní častí práce je učitel a péče o něj, současné možnosti podpory jež jsou dostupné, charakter výchovy a vzdělávání v kontextu reflexe dneška a v této reflexi úloha učitele, jako provádějícího na cestě do světověku.V empirické části je využito kvalitativního výzkumu, metody interpretativní fenomenologické analýzy (IPA), formou hloubkových rozhovorů je zjišťována jedinečnost prožívání a vnímání skutečnosti skupinové supervize pěti pedagogy. Výsledky detailní analýzy byly zpracovány a interpretovány dle zásad metody IPA. Výsledkem a cílem analytického procesu IPA byla formulace témat, která jsou představena ve formě nadřazených témat, která zachycují podstatu fenoménu, jenž je předmětem výzkumu. Témata jsou důsledně zakotvena v datech formou citování autentických úryvků z důsledných přepisů rozhovorů. Závěr výzkumné části prezentuje nalezení, následné vymezení společných fenoménů (témat souvisejících se zkušeností učitelů v supervizi). Zjištění vyústila v konkrétní navrhovaná opatření.
The aim of the thesis is to contribute to the understanding of the content of supervision at a general and descriptive level. Contribute and point out the importance of supervision for teachers in the current education system. It is inspired in the fields of social work and health care, because supervision in the current Czech education is not widespread in pedagogical practice. It also describes the relationship of philosophy and pedagogy in the context of human history and its existence. The work tries to summarize how is possible to understand the supervision form of care of educators and individual aspects of the supervision process. The main part of the work is the educator and the care of him and current possibilities of available support, the nature of education and education in the context of the reflection of today, and in this reflection the role of the educator as performer on the path to the worldage. There are used the qualitative research methods in the empirical part, methods of interpretative phenomenological analysis (IPA). By the form of dialogues is investigate the uniqueness of the experience and the reality perception of the care of the soul by four teachers. The results of analysis were interpreted according to principles of IPA method. The result and aim of analytic proces IPA was formulation of topics which are presented in the form of superior themes which capture the essence of the phenomenon that is the subject of research. Topics are consistently anchored in the data by the quoting of the authentic excerpts from the transcripts of dialogues. The end of the thesis presents a finding and a specification of common phenomena (themes connected with a pedagogue's experience with care in supervison). The results of the investigation brought the presentive proposals of the preventive and corrective actions.
Description
Subject(s)
supervize, výchova, učitel, IPA, vzdělanost, vzdělávání, fenomenologie, teachcaring, supervision, upbringing, educator, IPA, education, phenomenology, teachcaring
Citation
ISSN
ISBN