Rozvíjení environmentální senzitivity u žáků základní školy

Abstract
Bakalářská práce prezentuje návrh několikadenního programu environmentální výchovy, zaměřeného na prohlubování senzitivity a ekologického porozumění žáků druhého stupně základních škol. V první části je popsán teoretický kontext práce, zejména vývoj environmentální výchovy v ČR a ve světě, její ukotvení v českém školství a úroveň přírodovědné gramotnosti u nás. V této části jsou také představeny konkrétní pedagogické metody podporující rozvoj environmentální senzitivity a porozumění biologickým procesům. Nechybí zde ani metodika evaluace navrhovaného programu, která využívá soubor několika jak kvalitativních, tak kvantitativních metod. Druhá část práce popisuje program a jeho cíle. V poslední části jsou prezentovány výsledky evaluace programu. Na základě výsledků nelze říct, že program měl na žáky nějaký vzdělávací efekt, a to hlavně pro malou evaluační skupinu, jež programem prošla.
The bachelor's work prezents proposal of environmental and educational program. It is focused on the second degree´s pupils of basic school and their improvement of the environmental senzitivity and environmental understanding. I describe theoretic context of programmes and development of environmental education in Czech Republic and in the world at the first part of my work. I present the ways, how the environmental education is integrated into the czech education system and I tried to show quality of natural scientific knowledges of czech pupils. There are the several pedagogical methods, what supports of the pupil´s environmental senzitivitie´s progress and pupil´s understanding of the biological processes too. On the other part of my work I describe methodology of my programme´s evaluation in this part of work. I use several qualitative and quantitative methods. I introduce the contents and the goals of work too. At the end I present results of programme evalution process. On the basis of this results I can´t declare, that programme managed to influence pupil´s environmental senzitivity and thein knowlodges about nature and human processes, maily because of small testing group of the pupils in the evaluation research.
Description
Subject(s)
environmentální senzitivita ? zážitková pedagogika ? metody environmentální výchovy ?přírodní a lidský proces ? cykličnost, environmental senzitivity ? experience pedagogy ? the methods of environmental education ? natural process and human proces ? cyclicity
Citation
ISSN
ISBN