Rozvíjení environmentální senzitivity u žáků základní školy
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Bakalářská práce prezentuje návrh několikadenního programu environmentální výchovy, zaměřeného na prohlubování senzitivity a ekologického porozumění žáků druhého stupně základních škol. V první části je popsán teoretický kontext práce, zejména vývoj environmentální výchovy v ČR a ve světě, její ukotvení v českém školství a úroveň přírodovědné gramotnosti u nás. V této části jsou také představeny konkrétní pedagogické metody podporující rozvoj environmentální senzitivity a porozumění biologickým procesům. Nechybí zde ani metodika evaluace navrhovaného programu, která využívá soubor několika jak kvalitativních, tak kvantitativních metod. Druhá část práce popisuje program a jeho cíle. V poslední části jsou prezentovány výsledky evaluace programu. Na základě výsledků nelze říct, že program měl na žáky nějaký vzdělávací efekt, a to hlavně pro malou evaluační skupinu, jež programem prošla.
The bachelor's work prezents proposal of environmental and educational program. It is focused on the second degree´s pupils of basic school and their improvement of the environmental senzitivity and environmental understanding. I describe theoretic context of programmes and development of environmental education in Czech Republic and in the world at the first part of my work. I present the ways, how the environmental education is integrated into the czech education system and I tried to show quality of natural scientific knowledges of czech pupils. There are the several pedagogical methods, what supports of the pupil´s environmental senzitivitie´s progress and pupil´s understanding of the biological processes too. On the other part of my work I describe methodology of my programme´s evaluation in this part of work. I use several qualitative and quantitative methods. I introduce the contents and the goals of work too. At the end I present results of programme evalution process. On the basis of this results I can´t declare, that programme managed to influence pupil´s environmental senzitivity and thein knowlodges about nature and human processes, maily because of small testing group of the pupils in the evaluation research.
The bachelor's work prezents proposal of environmental and educational program. It is focused on the second degree´s pupils of basic school and their improvement of the environmental senzitivity and environmental understanding. I describe theoretic context of programmes and development of environmental education in Czech Republic and in the world at the first part of my work. I present the ways, how the environmental education is integrated into the czech education system and I tried to show quality of natural scientific knowledges of czech pupils. There are the several pedagogical methods, what supports of the pupil´s environmental senzitivitie´s progress and pupil´s understanding of the biological processes too. On the other part of my work I describe methodology of my programme´s evaluation in this part of work. I use several qualitative and quantitative methods. I introduce the contents and the goals of work too. At the end I present results of programme evalution process. On the basis of this results I can´t declare, that programme managed to influence pupil´s environmental senzitivity and thein knowlodges about nature and human processes, maily because of small testing group of the pupils in the evaluation research.
Description
Subject(s)
environmentální senzitivita ? zážitková pedagogika ? metody environmentální výchovy ?přírodní a lidský proces ? cykličnost, environmental senzitivity ? experience pedagogy ? the methods of environmental education ? natural process and human proces ? cyclicity