Generační vliv v mateřské škole

Loading...
Thumbnail Image
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Předložená bakalářská práce se zabývá možným generačním vlivem v mateřských školách. Cílem bakalářské práce bylo pokusit se identifikovat možný negativní dopad na děti v mateřských školách ze strany pedagogických pracovníků, kteří se hůře vyrovnávají se změnami ve společnosti a s vývojem v pedagogice. Popsat, zda jsou pedagogové studující za minulého režimu schopni přijmout a aplikovat nové metody kopírující vývoj ve společnosti.Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část vymezuje vývoj v naší společnosti za posledních 30 let. Mapuje nejdůležitější momenty historie a její dopady na vývoj rodiny, zaměstnání, vzdělání nebo médií. Vývoj pedagogiky je zaměřen zejména na změnu osnov a dokumentů platných pro mateřské školy, které byly ovlivněny společenskými a politickými změnami.Empirická část této bakalářské práce představuje výsledky námi zvoleného výzkumu. Objasňuje, jak se vyrovnávají učitelky s delší pedagogickou praxí s novými metodami a trendy ve výchovně vzdělávacím procesu v mateřské škole. Zvolenou metodou výzkumu byl dotazník a rozhovor. Respondenty tvořili učitelky s delší a s kratší pedagogickou praxí v mateřské škole a rodiče dětí, které mateřskou školu navštěvují.Výsledky poukázaly na fakt, že generace učitelek s delší pedagogickou praxí se hůře vyrovnávají se společenským vývojem a změnami. Také hůře vyhledávají a aplikují nové výukové trendy. Rozkol mezi těmito skupinami učitelek nastal zejména v možnosti přijetí moderních technologií a logopedie do běžných mateřských škol.
The submitted thesis deals with the potential influence of different generations in kindergartens. The aim of the thesis is to identify possible negative impact on children in kindergartens caused by members of teaching staff who have worse adaptability to changing society and difficulties in absorbing new trends in pedagogy; and to describe whether the teachers who studied during the communist regime are capable of accepting and applying the new methods in accordance with the society development.The bachelor thesis consists of two parts, theoretical and practical. The theoretical part of the thesis introduces the evolution of our society during last thirty years. It maps out the most important moments in history and their impact on changes in family, employment, education and media. The evolving pedagogy is focused on the changes of the curriculum and other documents applicable for kindergartens, influenced by society and political developments.The empirical part of the thesis presents the results of our research. It describes how teachers with a longer work experience adapt to the new methods and trends in the educational process in kindergartens. Questionnaire and interview were methods of how to collect the data. The respondents group consisted of teachers with longer or shorter practice in kindergartens and of parents whose children attend the kindergarten.Research results highlighted the fact that generation of teachers with longer pedagogical practice has worse ability to search for and apply the new educational trends and to cope with society development and society changes. The gap between the two groups of teachers is represented mainly by the acceptance (or rejection) of modern technologies and logopaedia in mainstream kindergartens.
Description
Subject(s)
Mateřská škola, učitel s delší praxí, učitel s kratší praxí, vývoj, společnost, výchova, vzdělávání, moderní technologie, Kindergarten, teacher with longer work experience, teacher with shorter work experience, development, society, education, modern technologies
Citation
ISSN
ISBN