Teaching language theory and automata: a compiler generation oriented approach using AtoCC

Title Alternative:Języki formalne a abstrakcja automatów nauczania: udostępnienie drogi tworzenia kompilatora – generowanie z AtoCC
Loading...
Thumbnail Image
Date
2009
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická univerzita v Liberci, Česká republika
Abstract
Vyučování formálním jazykům a abstraktním automatům tak, aby to motivovalo studenty k aktivnímu učení, je opravdovou výzvou. Tento příspěvek představuje didaktický směr, který smysluplně spojuje vhodná témata teoretické informatiky s jejím praktickým využitím. K realizaci tohoto postupu bylo vytvořeno vhodné studijní prostředí (AtoCC). Na konkrétním vyučovacím příkladu je znázorněno, jak je AtoCC vyučovací oporou pro učitele i studijní oporou pro studenty.
Nauczanie języków formalnych i abstrakcyjnych automatów (FSuA) w taki sposób, aby stanowiło to dla studentów motywację do aktywnej nauki, jest prawdziwym wyzwaniem. Niniejszy artykuł przedstawia ukierunkowanie dydaktyki, łączące w sensowny sposób odpowiednie zagadnienia teorii informatyki z jej praktycznym zastosowaniem. W celu realizacji takiego podejścia opracowano narzędzie do nauki (AtoCC). Na konkretnym przykładzie zajęć przedstawiono, jak AtoCC wspomaga nauczycieli w nauczaniu i studentów w nauce.
Teaching Language Theory and Automata (LTaA) in such a way that students are highly motivated to actively learn is quite a challenging task. This paper presents a pedagogical approach that connects suitable parts of these rather abstract topics with some applications in automated compiler construction, i.e. compiler generation. To get this approach implemented in a real class situation we have developed an appropriate learning environment, called AtoCC. To illustrate how AtoCC can be used to support teaching as well as learning, an extensive exercise on compiler generation, which the authors lecture on, is presented.
Formale Sprachen und abstrakte Automaten (FSuA) so zu lehren, dass die Studierenden zu aktivem Lernen motiviert werden, ist eine echte Herausforderung. Dieser Aufsatz stellt einen didaktischen Weg vor, der geeignete Themen aus der theoretischen Informatik sinnvoll mit deren praktischer Anwendung im Compilerbau verknüpft. Um dieses Vorgehen umsetzen zu können, haben wir eine angepasste Lernumgebung (AtoCC) entwickelt. An einem konkreten Unterrichtsbeispiel wird vorgestellt, wie AtoCC sowohl den Lehrenden als auch den Lernenden unterstützt.
Description
Subject(s)
Citation
ISSN
1803-9782
ISBN
Collections