Applicability of the upcoming iso 26000 standard in the conditions of the norwegian economy

Title Alternative:Możliwości wdrażania przygotowywanej normy ISO 26000 w warunkach gospodarki norweskiej
Loading...
Thumbnail Image
Date
2010
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická univerzita v Liberci, Česká republika
Abstract
Společenská odpovědnost firmy představuje zahrnutí ekologického a sociálního přístupu do řízení společnosti. Mezinárodní organizace pro normalizaci je těsně před vydáním nové normy ISO 26000, která se bude právě problematice společenské odpovědnosti věnovat. V článku jsou představeny výsledky primárního dotazníkového šetření, které řeší postoje a názory předních norských firem z oblasti společenské odpovědnosti. Šetření se dále zaměřilo na poptávku po nové normě ISO 26000 již před jejím skutečným vydáním. Z výsledků šetření lze zaujmout stanovisko, že vybrané norské firmy pojem společenská odpovědnost i ISO 26000 znají. Ovšem normu ISO 26000 nepoptávají a nemají zájem o její skutečnou aplikaci do svých podniků.
Odpowiedzialność społeczna firmy obejmuje ekologiczne i społeczne podejście do zarządzania spółką. Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna przygotowuje się do wydania nowej normy ISO 26000, która będzie poświęcona właśnie problematyce odpowiedzialności społecznej. W artykule przedstawiono wyniki pierwszych badań ankietowych, dotyczących nastawienia i poglądów czołowych norweskich firm w zakresie odpowiedzialności społecznej. Badaniem objęto również zapotrzebowanie na nową normę ISO 26000 tuż przed jej rzeczywistym wydaniem. Na podstawie wyników badań można stwierdzić, że wybrane norweskie firmy znają pojęcie odpowiedzialności społecznej i normę ISO 26000, jednak nie zgłaszają na nią zapotrzebowania i nie są zainteresowane jej rzeczywistym wdrożeniem w swoich przedsiębiorstwach
A firm’s Corporate Social Responsibility involves adopting an ecological and social approach to management. The International Organization for Standardization is about to issue the new ISO 26000 standard, which will focus on the issue of corporate social responsibility. This article presents the results of the primary questionnaire survey into the attitudes and opinions of leading Norwegian firms as regards corporate social responsibility. The survey is also focused on the demand for the new ISO 26000 standard before it is issued. The results of the survey imply that selected Norwegian firms are aware of the concept of corporate social responsibility and the ISO 26000 standard. Evidently there is no demand for ISO 26000 and they are not really interested in applying it to their own businesses.
Die gesellschaftliche Verantwortung der Firma stellt die Einbeziehung des ökologischen und sozialen Aspektes in die Leitung der Gesellschaft dar. Die Internationale Organisation für Normung steht unmittelbar vor der Herausgabe der neuen Norm ISO 26000, die sich gerade der Problematik der gesellschaftlichen Verantwortlichkeit widmen wird. Im Artikel werden die Ergebnisse einer primären Meinungsumfrage präsentiert, die die Standpunkte führender norwegischer Firmen aus dem Bereich der gesellschaftlichen Verantwortlichkeit zum Inhalt haben. Die Untersuchung befasste sich ferner mit der Nachfrage nach der neuen Norm ISO 26000 bereits vor ihrer tatsächlichen Herausgabe. Anhand der Ergebnisse ist der Schluss zulässig, dass ausgewählte norwegische Firmen den Begriff gesellschaftliche Verantwortlichkeit und auch ISO 26000 kennen. Allerdings besteht ihrerseits bezüglich der Norm ISO 26000 keine Nachfrage, sie kein Interesse an ihrer tatsächlichen Anwendung in ihren Unternehmen haben.
Description
Subject(s)
Citation
ISSN
1803-9782
ISBN