Textilní design z hlediska barevných preferencí

Title Alternative:TEXTILE DESIGN IN TERMS OF COLOR PREFERENCES
Loading...
Thumbnail Image
Date
2013
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
Tato práce pojednává o problematice využití barevných asociací v textilním designu. První část práce mapuje využití a význam jednotlivých barev v marketingu a způsob jakým jsou určovány barevné módní trendy v textilním průmyslu. Dále jsou v této práci shrnuty, fyziologické podmínky vnímání barev lidským okem, poruchy barvocitu a základní fyzikální podmínky barevného vidění. Experimentální část této diplomové práce sestává ze tří částí, sběru dat pomocí testu barevných asociací Slova a barvy, současně byl respondentům proveden Farnsfonrnth-Munselluv 100 HUE test. Výsledky výzkumu jsou zpracovány do grafů a ke každému slovu je přiřazena barva, která byla asociována s nejvyšší četností. Dalším výstupem experimentální části je návrh textilního vzoru pro konkrétní textilní výrobek. Z testu barevných asociací byly vybrány dvojice slov, popisujících vjemy očekávané od textilního výrobku. Z barev, které byly k těmto slovům přiřazeny bylo následně vytvořeno šest dichromatických vzorů. Tyto vzory byly naaplikovány na obrázek lůžkovin a tyto obrázky byly následně předloženy ke zhodnocení skupině respondentů z předešlého výzkumu. Respondenti hodnotili barevný zvor známkou od 1 do 5, přičemž, 1 byla nejvyšší známka. Ke každému vzoru byla následně přiřazena jeho výsledná průměrná známka. S přihlédnutím na všechna hodnotící kriteria bylo zhodnoceno, zda výsledek odpovídá hypotéze a lze na základě znalosti barevných asociací vytvářet textilní design. Závěrem práce je nastíněn možný další postup při navrhování barevného textilního designu s použitím znalosti barevných asociací.
Description
69 s., 27 s. příl. :obr., tab., grafy +CD ROM
Subject(s)
textile design, colors, textilní design, barvy
Citation
ISSN
ISBN