Žáci nadaní na matematiku na 1.stupni ZŠ.

Title Alternative:Elementary schoolchildren talented in mathematics.
Loading...
Thumbnail Image
Date
2009
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
The aim of my diploma thesis was to compare the activity of teachers devoted to talented pupils at elementary schools and specialized schools for talented pupils. Further, to compile a collection of mathematical activities and games that support creative thinking and creative activities of pupils in connection with the development of their mathematical talent, and creative thinking and activities and pupils imagination. Diploma thesis consists of two parts. The theoretical part is aimed at the explication of talent. It further contains the characteristics of talented pupils. One of chapters deals with problems of education of talented pupils and possibilities of their development. The second part of the thesis is divided into three chapters. The first of them contains a collection of solved exercises supporting logical thinking, creativeness and imagination of talented children. The second chapter comprises real solving of some exercises done by pupils. The last part of the thesis analyses different teachers´ approaches to the education of talented pupils.
Cílem DP bylo porovnat práci učitelů s nadanými žáky na základní škole a ve specializovaných školách pro nadané děti. Dále pak sestavení sborníku matematických činností a her, které podporují tvořivé myšlení a tvůrčí činnost žáků v souvislosti s rozvojem jejich matematického talentu a rozvojem tvořivého myšlení, tvůrčí činnosti a představivosti žáků. Diplomová práce je koncipována do dvou částí. Teoretická část se snaží objasnit nadání, dále obsahuje charakteristiku nadaných žáků. Jedna z kapitol je věnována problematice vzdělávání nadaných žáků a možnostem jejich rozvoje. Druhá část práce je rozdělena do tří kapitol. První obsahuje sbírku řešených úloh, které podporují logické myšlení, tvůrčí činnost a představivost talentovaného dítěte. Druhá kapitola obsahuje vlastní řešení vybraných úloh žáky. Poslední část je věnována analýze přístupu učitelů ke vzdělávání nadaných žáků.
Description
katedra: KPV; rozsah: 101
Subject(s)
mathematic, talent, creative activities, matematika, nadání, tvůrčí činnost
Citation
ISSN
ISBN