Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy

Abstract
Závěrečná práce se zabývá problematikou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy. Cílem práce bylo analyzovat vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy a zjistit názory učitelek a učitelů na vzdělávání těchto žáků. Závěrečnou práci tvoří dvě stěžejní části. Jedná se o část teoretickou, která s využitím odborných zdrojů přibližuje problematiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a to v oblastech legislativního zakotvení, vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrných opatření, předmětu speciálně pedagogické péče a individuálního vzdělávacího plánu. Neschází ani oblast poradenských služeb, která se věnuje školnímu poradenskému pracovišti, školnímu speciálnímu pedagogovi a školským poradenským zařízením. Empirická část předkládá analýzu informací o žácích 1. stupně základní školy se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří mají doporučení ze školského poradenského zařízení a škola jim poskytuje podpůrná opatření. Analýza informací je zpracována za poslední čtyři školní roky na základě ročních přehledů aktuálně poskytovaných podpůrných opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, které byly získány z evidence školy. S využitím nestandardizovaného dotazníku bylo provedeno průzkumné šetření, jenž zjišťovalo názory učitelek a učitelů na problematiku vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy. Výsledky jsou následně zobrazeny prostřednictvím tabulek a grafů. Navazují navrhovaná opatření a shrnutí celé závěrečné práce je v závěru. Součástí závěrečné práce je i seznam použitých zdrojů a příloha s dotazníkem.
The thesis concerns the topic of primary school pupils with special educational needs. The aim of the thesis is to analyze the education of the pupils with special educational needs at the primary school and learn about the teachers´ opinions on education of such students. The thesis consists of two principal parts. It is the theoretical part which, with use of professional resources, describes the topic of pupils with special educational needs in the areas of legislative embedment, education of the pupils with special educational needs, supportive provisions, issue of special pedagogical care and individual educational strategy. Also involving the field of the advisory services that concerns school advisory workplace, school special pedagogist and scholastic institution. The empirical part presents the information analysis on primary school pupils with special educational needs who get recommendation by scholastic advisory institution and the school provides supportive provisions. The information analysis has been processed for last four school years, based on yearly overviews of currently provided supportive provisions for pupils with special educational needs that were acquired from school records. With the use of non-standardized questionnaire, the investigation proceedings took place, learning the teacher´s opinions on the education of the primary school pupils with special educational needs. The results are subsequently represented by tables and graphs. Proposal provisions follow and summary of the thesis is in the conclusion. As a part of the thesis there is a list of referred sources and questionnaire is situated in the appendix.
Description
Subject(s)
individuální vzdělávací plán, podpůrná opatření, speciální pedagog, speciálně pedagogická péče, školská poradenská zařízení, školní poradenská pracoviště, učitel, vzdělávání, základní škola, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, individual educational plan/strategy, supportive provisions, special pedagogist, special pedagogical care, scholastic advisory institution/facility, school advisory workplace, teacher, education, primary school, pupils with special educational needs
Citation
ISSN
ISBN
Collections