KONSTRUKCE TESTŮ A EMPIRICKÉ VÝSLEDKY TESTOVÁNÍ

DSpace Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Romová, Hana
dc.date.accessioned 2022-01-13T09:15:00Z
dc.date.available 2022-01-13T09:15:00Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.issn 1803-9782
dc.identifier.other ACC_2021_3_07
dc.identifier.uri https://dspace.tul.cz/handle/15240/161365
dc.description.abstract Hodnocení v oblasti osvojování neboli učení se cizím jazykům má ve srovnání s jinými oblastmi vzdělávání specifické rysy. Jazykové testování je kromě jiného unikátní tím, že jazyk je nejen obsahem, ale i nástrojem měření. Pro potřeby testování byla řešitelským týmem vytvořena banka testových úloh obsahující svazky položek, ze kterých lze vytvořit v subtestech velký počet testů obsahujících termíny a profesní lexiku korespondující s reálnými požadavky kladenými na pracovníky v praxi. Byly sestaveny achievement testy a kontrolní testy na základě položkové banky, takže z funkčního hlediska převládá hodnotící funkce. Achievement testy nejsou zaměřeny jen na testování úspěšnosti jednotlivých studentů, ale také na úspěšnost vyučujících. Z hlediska interpretace výsledků je pozornost věnována achievement testům, které umožňují součinnost reálných počtů položek a testovaných studentů. cs
dc.description.abstract Die Bewertung im Bereich der Aneignung, d. h. des Lernens einer Fremdsprache hat im Vergleich mit anderen Bereichen der Bildung ganz spezifische Züge. Das Testen von Sprachkenntnissen ist unter anderem deshalb einzigartig, weil die Sprache nicht nur Inhalt, sondern gleichzeitig auch Messwerkzeug ist. Für die Bedürfnisse des Testens wurde vom Team eine Bank mit Testaufgaben erstellt, welche Termini und professionelles Lexikon enthält. Diese korrespondieren mit den realen, in der Praxis an die Arbeitenden gestellten Anforderungen. Es wurden Achievement-Tests und Kontrolltests auf der Grundlage der Listenbank erstellt, so dass aus funktioneller Sicht die Bewertungsfunktion überwiegt. Die Achievement-Tests sind nicht nur auf das Testen des Erfolgs der einzelnen Studenten orientiert, sondern auch auf die Erfolgsquote der Lehrenden. Aus der Sicht der Interpretation der Ergebnisse gilt die Aufmerksamkeit den Achievement-Tests, welche das Zusammenwirken der realen Anzahl der Posten und der getesteten Studenten ermöglichen. de
dc.description.abstract In comparison to other domains of education, assessment in that of foreign language teaching has some specific features. Testing language skills is unique because language is not only the content but also the tool of measurement. The research team created a bank of items used for testing. This item bank comprises files of items which make it possible to create a great number of subtests. These include terms and professional vocabulary corresponding to real requirements put on employees in practice. Using the item bank, achievement and check tests were created. Thus, from the functional point of view, the diagnostic function prevails. Achievement tests are not only aimed at measuring the success of individual students but also at the success of the teacher. From the point of view of the interpretation of the results, achievement test are predominantly dealt with. These enable cooperation with a real number of items and tested students. en
dc.description.abstract Ocena w zakresie przyswajania lub uczenia się języków obcych ma, w porównaniu z innymi dziedzinami kształcenia, specyficzne cechy. Sprawdzanie znajomości języka jest unikatowe między innymi z tego względu, że język nie stanowi tylko treści, ale jest także narzędziem pomiaru. Zespół badawczy w celu sprawdzenia znajomości języka opracował bazę zadań egzaminacyjnych obejmującą pakiety pozycji, na bazie których można opracować dużą liczbę testów zawierających terminologię oraz leksykę specjalistyczną uwzględniającą rzeczywiste wymagania stawiane pracownikom w praktyce. Na podstawie bazy pozycji opracowano testy osiągnięć oraz testy kontrolne, a więc pod względem funkcjonalnym przeważa funkcja oceniająca. Celem testów osiągnięć nie jest tylko sprawdzenie wyników poszczególnych studentów, ale także dydaktyków. W ramach interpretacji wyników uwagę poświęcono testom osiągnięć, które umożliwiają współdziałanie realnych liczb pozycji a egzaminowanych studentów. pl
dc.format text
dc.language.iso en
dc.publisher Technická univerzita v Liberci, Česká republika cs
dc.relation.ispartof ACC Journal en
dc.relation.isbasedon ALDERSON J. Ch.; CLAPHAM C.; WALL D.: Language Test Construction and Evaluation. Cambridge University Press, 1995, 324 s. ISBN 978-0521478298.
dc.relation.isbasedon ALTE: Handbuch zur Entwicklung und Durchführung von Sprachtests. Europarat/Abteilung für Sprachenpolitik, Frankfurt am Main, 2012. ISBN: 978-3-86375-093-0.
dc.relation.isbasedon ALTE: Manual for Language Test. Development and Examining. For use with the CEFR. [online]. 2011. Available from WWW: http://www.coe.int/T/DG4/Linguistic/ManualLanguageTest-Alte2011_EN.pdf
dc.relation.isbasedon BACHMAN, L. F.; PALMER A. S.: Language Testing in Practice: Designing and Developing Useful Language Tests. 1. vyd. Oxford University Press, 1996, 377 s. ISBN 978-0-19-437148-3.
dc.relation.isbasedon BROWN, J. D.; HUDSON, T.: Criterion-Referenced Language Testing. The Cambridge Applied Linguistics Series. Cambridge University Press, 2008, 310 s, ISBN 978-0-521-80628-2.
dc.relation.isbasedon FLUCHER, G.: Practical Language Testing. Routledge, 2013, 343 s. ISBN13 978-340-98448-2.
dc.relation.isbasedon GREEN, A.: Exploring Language Assessment and Testing. Routledge Taylor Francis Group, 2014, 260 s. ISBN 978-1-415-88962-7.
dc.relation.isbasedon HAMBLETON, R. K.; ROVINELLI, R. J.: Assessing the Dimensionality of a Set of Test Items. Applied Psychological Measurement. 1986, Vol. 10, Issue 3, pp. 287–302. DOI: 10.1177/014662168601000307
dc.relation.isbasedon McNAMARA, T.: Language Testing. Oxford University Press, 2000, 156 s., ISBN 978-0-19-437222-0.
dc.subject Test construction en
dc.subject Item bank en
dc.subject Items en
dc.subject Reliability en
dc.subject Distractors en
dc.subject Terms en
dc.subject Terminology en
dc.subject Practice en
dc.title KONSTRUKCE TESTŮ A EMPIRICKÉ VÝSLEDKY TESTOVÁNÍ en
dc.title.alternative TEST CONSTRUCTION AND EMPIRIC RESULTS OF TESTING cs
dc.title.alternative DIE ERSTELLUNG VON TESTEN UND DIE EMPIRISCHEN ERGEBNISSE DES TESTENS de
dc.title.alternative KONSTRUKCJA TESTÓW A EMPIRYCZNE WYNIKI EGZAMINÓW pl
dc.type Article en
dc.relation.isrefereed true
dc.identifier.doi 10.15240/tul/004/2021-3-007
dc.identifier.eissn 2571-0613
local.relation.volume 27
local.relation.issue 3
local.citation.spage 60
local.citation.epage 73
local.access open
local.fulltext yes en
dc.license CC BY-NC 4.0


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace

Advanced Search

Browse

My Account