Sociální klima školní třídy

Title Alternative:Proměny klimatu při přechodu žáků z prvního na druhý stupeň ZŠ
Abstract
Diplomová práce se zabývá problematikou přechodu žáků z 1. stupně na 2. stupeň základní školy v průběhu školních let 2019/2020 a 2020/2021. Cílem diplomové práce je charakterizovat změny sociálního klimatu třídy, které nastaly sloučením dvou zcela odlišných sociálních skupin v 6. ročníku. Obě části výzkumu se opíraly o dotazník MCI. Realizovaný výzkum odhaluje a analyzuje aktuální a preferované formy sociálního klimatu školní třídy u dvou vybraných 5. ročníků základní školy ve školním roce 2019/2020. Později ve školním roce 2020/2021 porovnává výsledky aktuální a preferované formy sociálního klimatu třídy po přechodu žáků na 2. stupeň základní školy s výsledky ze školního roku 2019/2020. Ukázalo se, že přechod mezi stupni základního vzdělávání může mít dopad na změnu sociálního klimatu školní třídy, který vznikl spojením dvou skupin žáků do jedné. Výzkumná část dále poukázala na problematiku skrytého přechodu, který je obvykle považován za méně problematický.
This diploma thesis focuses on the problems of pupils' transition from first grade to second grade in school years 2019/2020 and 2020/2021. The aim of this thesis is to characterize changes of social climate of the classroom which have occurred in two utterly different social groups in the 6th grade. Both parts of this research were based on a MCI questionnaire. Implemented research discovers and analyses current and preferred forms of social climate of the classroom in two chosen classes of the 5th grade in school year 2019/2020. Later, in school year 2020/2021, the same research compares the results of the current and preferred forms of social climate of the classroom after the transition of pupils to second grade of elementary school with the results of the school year 2019/2020. The results showed that the transition between these two grades can have an impact on a change of social climate of classroom that was created by merging of two groups of pupils into one. The research part further pointed out the problems of hidden transition that is usually considered as less problematic.
Description
Subject(s)
přechod žáků z 1. na 2. stupeň, kultura školy, sociální klima třídy, sociální klima školy, dotazník MCI, Transition of pupils from first grade to second grade, school culture, social climate of classroom, social climate of school, MCI questionnaire
Citation
ISSN
ISBN