Předškolní výchova ve waldorfské pedagogice

Abstract
Tématem bakalářské práce je předškolní výchova ve waldorfské pedagogice. Teoretická část charakterizuje waldorfskou pedagogiku, kterou v úvodu zasazuje do kontextu alternativního vzdělávání. Poté shrnuje její historii, principy a metody. Dále přibližuje spolupráci, která probíhá mezi rodiči a mateřskou školou. Praktická část je realizována ve Waldorfské mateřské škole v Turnově. Vychází z dotazníkového šetření, jehož cílem je objasnění postojů a motivů, které vedly rodiče k volbě waldorfského předškolního zařízení.
The main topic of this bachelor thesis is the preschool part of the Waldorf education system. The theoretical part explains the principles of Waldorf pedagogy which is also set in the context of alternative education. The explanation of the Waldorf system is divided in parts concerning history, the principles and the methods used in this type of preschool education including the cooperation between the preschool and the parents. The practical part of the thesis was written in cooperation with the Waldorf preschool in Turnov. The data used in the practical part come from a survey carried out in order to determine the motives which led the parents to choose the Waldorf preschool education for their children.
Description
Subject(s)
waldorfská pedagogika, waldorfská mateřská škola, předškolní výchova, alternativní školy, reformní pedagogika, rodina, spolupráce, Waldorf pedagogy, Waldorf kindergarten, preschool education, alternative schools, reform pedagogy, family, cooperation
Citation
ISSN
ISBN