An analysis of the Culture-Related Content English Textbooks for Lower Secondary Schools

Abstract
Bakalářská práce se věnuje analýze kulturně zaměřeného obsahu v učebnicích pro druhý stupeň Základní Školy, konkrétně v Projectu 1 a v Projectu 3. Teoretická část vymezuje základní pojmy jako je kultura a její učení, vyučování kultury v hodinách Anglického jazyka nebo kulturní kompetence. Cílem praktické čísti je zjistit, jaká kulturní témata jsou v učebnicích obsažena a také jejich vhodnost. Dále jsou zkoumány typy cvičení, dovednosti a schopnosti související s kulturním rozvojem žáků. Pro tyto účely byly sestaveny, či adaptovány checklisty, které obsahují jak tematickou složku aktivit, tak i seznam dovedností a kulturních dimenzí, na které se učebnice zaměřují.
This bachelor thesis is concerning with an analysis of the culture-related content in English Textbooks for Lower Secondary Schools, concretely with Project 1 and Project 3. The theoretical part defines the basic terminology, such as culture, learning and teaching culture in the classroom, or cultural competence. The aim of the practical part is to discover, what kinds of cultural topics are included in the textbooks, and also their suitability. Furthermore, types of exercises, and cultural skills are being explored. For that purpose, checklists, were compiled or adapted. Those checklists evaluate both topics, cultural skills and five cultural dimensions, that are included in textbooks.
Description
Subject(s)
kultura, učebnice pro druhý stupeň Základní školy, checklisty, kulturní aspekty, culture, textbooks for Lower Secondary School, checklists, culture aspects
Citation
ISSN
ISBN