Školni úspešnost dětí žijících v pěstounských rodinách

Title Alternative:The school achievement of the children living in foster - families
Loading...
Thumbnail Image
Date
2008
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
ANOTATION The graduation thesis deals with the problems of the school achievement of children placed in foster care. It brings comparison of children coming from foster families, biological families and children´s homes. The theoretical part is focused on a family, its key functions, on a child and its essential needs. Then it aims at the types of family care. The definition of learning and its conditions is given here, together with the definition of the school achievement. The reasons of school achievement failure is described in this thesis. The practical part is focused on a research realized in foster families, schools and children´s homes - a questionnaire method was used while gathering data. I tried to discover the school achievement degree of the foster care children in comparison with the children growing up in their biological families or children´s homes.
ANOTACE Diplomová práce se zabývá tématem školní úspěšnosti dětí v pěstounské péči. Jde o porovnání dětí v pěstounských rodinách, z biologických rodin a dětských domovů. Teoretická část je zaměřena především na rodinu, na její nejdůležitější funkce, na dítě a jeho základní potřeby. Dále řeší druhy náhradní rodinné péče. Také je zde uváděna definice učení a jeho podmínky. Dalším pojmem je školní úspěšnost. Jsou zde popsány příčiny školní neúspěšnosti. Praktická část je zaměřena na výzkum realizovaný v pěstounských rodinách, školách a dětských domovech, při kterém byla použita metoda dotazníku. Snažila jsem se zjistit míru školní úspěšnosti dětí v pěstounské péči v porovnání s dětmi vyrůstajícími ve svých biologických rodinách či dětských domovech.
Description
katedra: KPV; rozsah: 77 s.
Subject(s)
family, parents, child, foster care, school achievement, rodina, rodiče, dítě, pěstounská péče, školní úspěšnost
Citation
ISSN
ISBN