Virtuální architektura- nehmotné prostorové spekulace reagující na současné vědecké studie vnímání prostoru a možnosti budoucí implementace

Abstract
Virtuální realita se jako součást pracovního procesu čím dál víc využívá v mnoha oblastech, od medicíny, přes videohry, až po marketing. Architekti virtuální reality využívají také, třeba při prezentaci svých prací. Architektura tak za ostatními obory ve využití VR nezaostává, ale také zatím nevyužívá jejího potenciálu plně. Díky virtuální realitě je možné posouvat hranice architektonické představivosti nebo vytvářet prostory bez překážek reálného stavebního světa.Cílem této práce je prozkoumat jaké možnosti virtuální realita skýtá pro tvorbu virtuální architektury a jak by je bylo možné využít při přemýšlení nad budoucností architektonické tvorbyTeoretická část shrnuje závěry současného výzkumu ohledně vlivu vlastností prostoru na lidskou psychiku. Popisují v ní klíčové rysy prostorového uspořádání ( např. velikost, tvar, barva a další).Praktická část na teoretickou analýzu navazuje a představuje na jejím základě vytvořený prostorový systém, ve kterém mohou architekti i veřejnost vytvářet širokou škálu prostorových scénářů a virtuálních prostorů na základě vkladu uživatele.Funkčnost generativního systému se následně ověří prostřednictvím tří případových studiích. Každá z nich vychází z jiného emočního stavu daného uživatele, který převádí do podoby architektonického prostoru. Projekt zkoumá tak, jak virtuální architektura může budovat a zesilovat různé podoby vztahů mezi námi a prostorem, který nás obklopuje a inspirovat v nás pro tvorbu budoucích utopických architektonických vizí.
Virtual Reality and its uses in many fields - medicine, video games, marketing, etc.- are getting more elaborate and more intertwined with those fields' working processes. Architecture is not lagging behind in this changing aspect of the industry. In architecture, project presentations in Virtual Reality are nothing new. Architects are not yet fully utilizing the potential of Virtual Reality to develop imagination and its ability to create structures without a lengthy construction process and constraints of budget and regulation. This thesis explores the many possibilities of creating a Virtual Architecture for Virtual Reality.The theoretical part of this thesis draws from existing scientific papers that explore the impact of architectural tectonics and spatial properties on the human psyche - key features of spatial arrangements such as size, shape, color and others mentioned in the contemporary studies. The practical part builds on this analysis. On the base of the analysis is created a generative spatial system, establishing a framework through which architects, as well as the general public, can create a wide range of spatial scenarios. Virtual spaces are based on users' emotional inputs relating to the categories outlined by theoretical works, while being unconstrained by construction demands and budget limitations.This system's functionality is then tested using three case studies, which explore the possibilities enabled by VR architecture. Those situations arise from feelings, categorizations, and kinds of responses of human psyche to architectural spaces. This way examines how Virtual Architecture can help to investigate further different kinds of relationships between us and the space surrounding us.Analyzing the outcomes of my design analysis, in the last part of my thesis, there is a summary of the different possibilities of using the playful nature of Virtual Reality to develop new utopist architectural scenarios for the future.
Description
Subject(s)
Virtuální realita, virtuální architektura, psychologie, utopie, spekulace, budoucnost, interaktivita, imerze, data driven design, Virtual reality, virtual architecture, psychology, utopia, speculation, future, interactivity, immersion, data-driven design
Citation
ISSN
ISBN