Nové hlavní nádraží Brno

Abstract
Neuvěřitelných čtyřiadevadesát let se Brno rozhodovalo o poloze hlavního nádraží. Už několikrát bylo velmi blízko realizaci nového nádraží, ale historické události - Velká hospodářská krize v roce 1929, druhá světová válka a poválečná obnova, nebo okupace v roce 1968 stavbu nového nádraží odložily.Nové nádraží má vytvořit jádro multimodálního uzlu mezinárodní, celostátní a regionální železniční osobní dopravy v návaznosti na regionální a nadregionální autobusovou dopravu, městskou hromadnou dopravu a další formy pohybu po městě - pěší cesty, cyklodopravu. Mimo jiné nádraží formuje střed nově vzniklé čtvrti, vytváří prostorovou dominantu v území a nabízí řadu atraktivních funkci a prostor, které patří městu budoucnosti. Autor koncipuje novou nádražní budovu včetně přidružených funkci jako jeden celek, který navazuje na nově vznikající okolní blokovou zástavbu. Díky svému prostorovému uspořádání nova hmota nevytváří barieru v území a podporuje přirozené toky lidi. Pracuje s pohledovými osami a návaznosti na historické centrum. Velky důraz je kladen na snadnou orientaci pro cestující a co nejkratší přestupové vzdálenosti pro všechny druhy dopravy.Architektonicky vyraz objektu vychází ze snahy zredukovat velké meřítko a vytvořit příjemné lidské prostředí ve všech úrovních. Přirozené denní světlo je důležitou součásti návrhu jak na nástupištích, tak i v prostorech pod drážním tělesem.
For a hardly believable period of ninety-four years, Brno has been deciding on the location of its main train station. The construction of the new station almost began several times, but historical events such as the Great Depression in 1929, World War II and the post-war reconstruction, or the occupation in 1968 always postponed it.The new rail station should emerge as the nucleus of a multi-modal junction of international, national and regional passenger rail transport, with connections to regional and super-regional bus transport, city public transport, and other forms of mobility in the city - foot, cycle, etc. Apart from that the train station forms a center of a new district, creates a spatial dominant in the region and offers a variety of different functions and spaces, suitable for the city of the future. Author conceives the New Train Station building with its attached functions as one whole, with a relation to an emerging urban block surrounding. Due to its spatial arrangement, the new volume does not create a barrier in the city and promotes the natural flows of pedestrians. It works with sight lines and creates thus a connection to the historical center. Great emphasis is placed on easy orientation for passengers and the shortest possible transfer distances for all modes of transport.Architecturally, the building's language is based on an effort to reduce the size of the scale and create a pleasant human environment at all levels. Natural daylight is an important part of the design both on platforms and in spaces under the railway body.
Description
Subject(s)
Vlakové nádraží, mobilita, mestske prostredi, dopravni struktura, train station, urban mobility, urban space
Citation
ISSN
ISBN