Využití Questingu ve výuce vlastivědy

Abstract
Diplomová práce se zaměřuje na regionální pojetí vyučování vlastivědy na prvním stupni základní školy a zkoumá možnosti využití questingu jako prostředku této výuky. Jejím cílem je tyto možnosti analyzovat, vyhodnotit a představit vzorové questy, jejichž ověřením v praxi bude vhodnost této aktivity prokázána. Současně se vytvořené questové trasy mohou stát inspirací pro další pedagogy. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část zahrnuje tyto celky: vyučovací předmět vlastivěda, questing a regionální pojetí výuky vlastivědy. Praktická část se věnuje konkrétnímu regionu, zpracovává vybraná regionální témata a obsahuje již zmíněné navržené questy spolu s jejich praktickým ověřením a reflexí. V práci se odráží analýza a syntéza kurikulárních dokumentů, literatury věnující se didaktice vlastivědy, regionální vlastivědě, questingu i konkrétnímu regionu.
The diploma thesis focuses on regional conception of homeland studies in primary school and explores possibilities of using the Questing as a means of this lessons. Its aim is to analyze these options, evaluate them and to introduce a sample quests, which will stand as a basis for a further verification in practice, in order to prove the suitability of this activity. The created quests can become an inspiration for other educators as well. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part contains the following units: school subject of homeland studies, Questing and the regional conception of homeland studies. The practical part is devoted to a specific region, it processes chosen topics of this region and includes the already mentioned suggested quests along with their practical verification and reflection. The diploma thesis reflects the analysis and synthesis of curricular documents and of the literature devoted to the didactics of homeland studies, regional homeland studies, Questing and the specific region.
Description
Subject(s)
místně zakotvené učení, questing, region, regionální vlastivěda, vlastivěda, homeland studies, place-based education, questing, region, regional homeland studies
Citation
ISSN
ISBN