Cenová harmonizace ve společnosti Škoda Auto a.s.

Abstract
Bakalářská práce se zabývá cenovou harmonizací a problematikou s ní související ve společnosti Škoda Auto a.s. V teoretické rovině je definován marketingový mix, jehož je cena součástí. Dále jsou uvedeny cenové strategie a metody, které se v praxi často aplikují. Druhá část teorie se věnuje blokové výjimce, jež je součástí soutěžního práva Evropské unie a řeší mimo jiné právní rámec odbytových řetězců v automobilovém průmyslu. Praktická část práce popisuje cenotvorbu ve společnosti Škoda Auto a.s. Jsou zde vyčteny pojmy jako cenový benchmarking a cenový index, které s analýzou konkurence souvisí. Následně je charakterizován proces zvaný jako cenová harmonizace, její problematika a faktory ovlivňující cenu v automobilovém průmyslu. Poslední částí práce je samotná analýza současného stavu cen nových automobilů napříč státy Evropské unie. Analýza je vyhodnocena zejména z pohledu zákazníka. V závěru práce se objevuje návrh k řešení problematiky pro stranu výrobce, konkrétně Škoda Auto a.s.
The bachelor thesis deals with price harmonization and its issues at the company Škoda Auto a.s. The marketing mix is defined at the theoretical level as well as price, which is one of the marketing mix's elements. Pricing strategies and methods that are often applied in the practice are stated next. The second theoretical part of the bachelor thesis is dedicated to a block exemption, which is part of the European Union's competition law. The block exemption, among other things, deals with the legal framework of distribution channels in the automotive industry. The practical part of the thesis describes pricing in the company Škoda Auto a.s. There are listed terms such as price benchmarking and price index, which are related to the competition analysis. Subsequently, the process called price harmonization is characterized as well as its problems and factors that influence the price in the automotive industry. The analysis of the current state of new car prices across the European Union is the last part of the thesis. The analysis is evaluated mainly from the customer's point of view. In the conclusion of the thesis, there is a proposal for the manufacturer, namely Škoda Auto a.s., how to solve the price harmonization's issues.
Description
Subject(s)
Analýza konkurence, automobilový průmysl, automobilový trh, benchmarking, bloková výjimka, cenotvorba, cenová harmonizace, cenová politika, cenová strategie, cenový benchmarking, cenový index, dovoz auta, konkurenční koš, vertikální dohody, Competition analysis, automotive industry, automotive market, benchmarking, block exemption, pricing, price harmonization, pricing policy, pricing strategy, price benchmarking, price index, car import, competitive basket, vertical agreements
Citation
ISSN
ISBN