Language proficiency assessment from pedagogical and statistical perspectives

DSpace Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Šikolová, Mária
dc.contributor.author Koláčková, Ludmila
dc.contributor.author Neubauer, Jiří
dc.contributor.author Sedlačík, Marek
dc.date.accessioned 2020-01-06T09:09:33Z
dc.date.available 2020-01-06T09:09:33Z
dc.identifier.issn 1803-9782
dc.identifier.other ACC_2019_3_04
dc.identifier.uri https://dspace.tul.cz/handle/15240/154312
dc.description.abstract Článek pojednává o výsledcích studie založené na srovnání, jak svoji jazykovou kompetenci hodnotí sami studenti, jejich učitelé a jaké jsou skutečné výsledky dosažené u zkoušky. Jedná se o výsledky standardizované jazykové zkoušky, kterou používají členské státy NATO (zkouška podle STANAG 6001). Prezentovaná data byla získána z dotazníku distribuovaného studentům intenzivních jazykových kurzů v rámci celoživotního vzdělávání během jednoho akademického roku. Pomocí aplikovaných statistických metod byla analyzována data z dotazníků, aby bylo možno srovnat, jak přesně jsou studenti a jejich učitelé schopni předvídat výsledky zkoušek. cs
dc.description.abstract Der Artikel behandelt die vorläufigen Ergebnisse einer Studie zum Vergleich der Selbstbewertung der englischen Sprachkenntnisse, der Beurteilung der Lehrer und der tatsächlichen Testergebnisse. Die Testergebnisse stammen aus standardisierten Sprachtests (NATO-STANAG-6001-Tests), die in den NATO-Ländern verwendet werden. Die präsentierten Daten stammen aus einem Fragebogen, der während eines akademischen Jahres von den Studenten ausgefüllt wurde, die Intensivkurse im Rahmen des lebenslangen Lernens besucht haben. Zur Datenanalyse des Fragebogens wurden statistische Methoden angewendet, um zu vergleichen, wie genau die Studenten und ihre Lehrer die Testergebnisse vorhersagen können de
dc.description.abstract This exposition presents the preliminary findings of research focused on the comparison of English language proficiency self-assessments, instructor assessments and actual examination results. The examination results are from outcomes of the standardized language examination used in NATO countries (examinations in accordance with NATO STANAG 6001). The garnered data were gathered from a questionnaire administered to students enrolled in intensive, life-long language learning courses during one academic year. Statistical methods were applied to analyse the data obtained from the questionnaire to compare how accurately the students and their teachers were able to predict the actual examination corollary. en
dc.description.abstract Niniejszy artykuł poświęcony jest wynikom badań dotyczących porównania samooceny kompetencji językowej dokonanej przez studentów oraz oceny dokonywanej przez nauczycieli z faktycznymi wynikami osiągniętymi na egzaminie. Wykorzystano w tym celu wyniki zestandaryzowanego egzaminu z języka, stosowanego w krajach członkowskich NATO (egzamin wg STANAG 6001). Zaprezentowane dane zebrano w drodze ankiety przeprowadzonej wśród studentów intensywnych kursów językowych w ramach kształcenia ustawicznego w ciągu jednego roku akademickiego. Przy pomocy stosowanych metod statystycznych dane z ankiet przeanalizowano w celu dokonania porównania, na ile dokładnie studenci i ich nauczyciele są w stanie przewidzieć wyniki egzaminów. pl
dc.format text
dc.publisher Technická univerzita v Liberci, Česká republika cs
dc.relation.ispartof ACC Journal en
dc.relation.isbasedon ČECHOVÁ, I.; SALIGER, R.: Development of Academic Staff' Competencies. In: Innovation Management and Education Excellence Vision 2020: from Regional Development Sustainability to Global Economic Growth, Vols I – VI. Italy: International Business Information Management Association (IBIMA). 2016, pp. 1900–1906.
dc.relation.isbasedon MINARECHOVÁ, M.: Negative impacts of high-stakes testing. Journal of Pedagogy. 2012, Vol 3, Issue 1, pp. 82–100. DOI: 10.2478/v10159-012-0004-x
dc.relation.isbasedon PAVLÍKOVÁ, S.: Profesní rozvoj učitelů angličtiny ve 21. století. ACC JOURNAL. 2017, Vol. 23, Issue 3, pp. 70–78. DOI: 10.15240/tul/004/2017-3-006
dc.relation.isbasedon OSCARSON, A. D.: Self-Assessment of Writing in Learning English as a Foreign Language; A Study at the Upper Secondary School Level. Göteborgs: Universitet, Göteborg, 2009.
dc.relation.isbasedon ARYADOUST, V.: Reliability of Second Language Listening Self-Assessments: Implications for Pedagogy. Singapore: National University of Singapore, 2012.
dc.relation.isbasedon ALDERSON, J. Ch.: Diagnosing foreign language proficiency: A teaching/testing interface. In: Diagnosing Foreign Language Proficiency: The Interface between Learning and Assessment. pp. 4–12. London: Bloomsbury Academic, 2005. DOI: 10.5040/9781474212151.ch-001
dc.relation.isbasedon GRAHAM, S.: Listening comprehension: The learners’ perspective. System. 2006, Vol. 34, Issue 2, pp. 165–182. DOI: 10.1016/j.system.2005.11.001
dc.relation.isbasedon DEVORE, D. L.: Probability and Statistics for Engineering and the Sciences. Brooks/Cole, Cengage Learning, 2012.
dc.relation.isbasedon MONTGOMERY, D. C.; RUNGER, G. C. Applied Statistics and Probability for Engineers. 5th ed. John Wiley & Sons, 2011.
dc.subject language assessment en
dc.subject self-assessment en
dc.subject standardized examination en
dc.subject questionnaire en
dc.subject data analysis en
dc.title Language proficiency assessment from pedagogical and statistical perspectives en
dc.title.alternative Hodnocení jazykové kompetence z perspektivy pedagogiky a statistiky cs
dc.title.alternative Beurteilung der Sprachkenntnisse aus pädagogischer und statistischer Sicht de
dc.title.alternative Ocena kompetencji językowych z perspektywy pedagogiki i statystyki pl
dc.type Article en
dc.relation.isrefereed true
dc.identifier.doi 10.15240/tul/004/2019-3-004
dc.identifier.eissn 1803-9790
local.relation.volume 25
local.relation.issue 3
local.citation.spage 46
local.citation.epage 61
local.access open
local.fulltext yes en
dc.license CC BY-NC 4.0


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace

Advanced Search

Browse

My Account