Údržba procesů v organizaci

Abstract
Současné organizace obsahují mnoho složitých objektů, jako jsou zařízení a softwarová řešení. Téměř všechny organizace mají již také zavedený nějaký druh systému managementu (např. kvality). Tento systém má přispívat k lepšímu řízení jejich produkce. Vedení těchto organizací často považuje tento systém za fungující. Jejich pracovníci se často potýkají v souvislosti s tím s problémy. Každý systém managementu vychází z určitého legislativního základu, který uvádí zásadní požadavky, postupy a omezení. Problém spočívá v častém výskytu neshod a zatěžování těchto organizací takovými systémy managementu po jejich zavedení. Předkládaná habilitační práce rozšiřuje poznatky o stavu systémů managementu v organizacích v ČR. Srovnává přitom situaci v malých a středních organizacích a ve velkých organizacích na základě provedeného průzkumu. Specifikuje klíčové problémy, spojené s péčí o takový systém. Tato publikace také stanoví hlediska stavu údržby procesů v systému managementu a způsob vyhodnocení tohoto stavu. Popisuje vztah stavu údržby procesů systému managementu a sebehodnocení tohoto systému. Určuje, kolik organizací má skutečně zavedený procesní přístup. Vychází pouhá část proti běžně uváděným číslům. Tato práce uvádí soubor znaků a způsob vyhodnocení, podle nichž je možno poznat zavedený procesní přístup v organizaci. Dále tato práce přináší souvislosti time managementu a údržby procesů. Jsou zde též charakterizovány a porovnány základní metody pro údržbu procesů v systému managementu. Metodicky habilitační práce využívá zejména následující nástroje a metody: analýza dat, dedukce, porovnání, rozhovor, pozorování, expertní posouzení, kombinovaný dotazník, průzkumná sonda, Trojúhelníková tabulka, Plošný diagram, Teorie zamrzání, Hawthornův efekt, základní matematická statistika, principy procesního přístupu, SMART a Lean Production. Výsledkem habilitační práce je návrh vlastní metody údržby procesů systému managementu. Jejím základem je uplatnění skutečného procesního přístupu. Snahou je vyvarovat se běžně vznikajících neshod v organizacích a podpořit konkurenceschopnost těchto organizací.
Current organisations include many complex objects such as equipment and software solutions. Almost all organisations have also already implemented some kind of a management system (e.g. the quality). This system should contribute to better control of their production. The top management of these organisations often considers this system to be a functioning. Their employees often face problems in connection with it. Each management system is based on a legislative base that provides essential requirements, procedures and restrictions. However, the problem is in a frequent occurrence of nonconformities and in a complicating of works of these organisations such management systems after their implementation. The presented habilitation thesis extends the knowledge about the status quo of management systems in organisations in the Czech Republic. It compares the situation of small and medium-sized organisations and large organisations, based on the survey. There are specified key problems associated with a care about such a system. This text also provides views of the status quo of the maintenance of processes in the management system and a method for evaluating this conditions. It describes the relationship of the status quo of the maintenance of processes in the management system and the self-assessment of this system. Also it determines how many organisations have actually implemented the process approach. The result is a smaller than commonly reported numbers. The publication presents a set of characteristics and an evaluation method by which it is possible to identify the process approach in the organisation. This thesis presents the context of the time management and the maintenance of processes. Basic methods for the maintenance of processes are also characterized and compared here. Methodically habilitation thesis mainly uses the following tools and methods: data analysis, deduction, comparison, interview, observation, expert assessments, combined questionnaire, exploratory probe, Triangular table, Spidery diagram, Freezing theory, Hawthorn´s effect, basic mathematical statistics, principles of the process approach, SMART and Lean Production. The result of the habilitation thesis is to design their own method of the maintenance of processes in the management system. An actual application of the process approach is its basis. The effort is to avoid commonly occurring nonconformities in organisations and to promote the competitiveness of these organisations.
Description
Subject(s)
Proces, údržba, procesní přístup, systém management, management kvality, metoda, organizace, znak, process, maintenance, process approach, management system, quality management, method, organisation, characteristics
Citation
ISSN
ISBN
Collections