Degradace vlastností vysokopevnostních materiálů vlivem vodíkové křehkosti

Abstract
Disertační práce se zabývá využitím martenzitických ultra-vysokopevnostních ocelí pro stavbu karoserie automobilu. Hlavní důvod použití těchto materiálů spočívá ve snížení hmotnosti karoserie vozu, a tím i snížení emisí výfukových plynů CO2, při zachování bezpečnostních požadavků. Řešení disertační práce je zaměřeno na možné degradační procesy mechanických vlastností důsledkem technologických procesů využívaných při sériové výrobě výlisků. Experimentální část řešení disertační práce se zabývá faktory ovlivňující užitné vlastnosti ultra-vysokopevnostních ocelí při sériové výrobě. Jedná se především o degradační procesy materiálu důsledkem vodíkové křehkosti a vznikem tzv. BH efektu (Bake Hardening) u materiálů procházejících tepelnou zátěží při lakování vozu.Cílem bylo definovat metodiku měření stanovující uvolňovací proces nových vysokopevnostních materiálů do sériové výroby. Jedná se o komplexní postup testování a vyhodnocení sloužící jako rozhodující faktor, zda je, či není materiál vhodný pro sériovou výrobu.
Dissertation thesis deals with the utilization of martensitic ultra high-strength steels for car-body design. The main reason for utilization of these materials rests in car-body weight reduction, thus also in the carbon dioxide CO2 emissions reduction at keeping the safety requirements.Solution of the dissertation thesis was focused on the possible mechanical properties degrading processes due to the technologies used during the serial production of stampings. Experimental part of this dissertation thesis deals with the factors that influence ultra high-strength steels utility properties at serial production. Mostly there are tested degrading processes of material caused by the hydrogen embrittlement and by creation of so-called BH effect (Bake Hardening) at materials passing through the thermal loading during vehicle painting. As a major aim there was effort to define measurement methodology assigning the releasing process of new ultra high-strength materials into serial production. It is a complex testing procedure and evaluation, which can serve as crucial factor about material usability for serial production
Description
Subject(s)
vodíková křehkost, dlouhodobé zkoušky, vysokopevnostní oceli, strukturní analýza, rentgenová difrakce, Hydrogen Embrittlement, Long-term Tests, Ultra High-strength Steels, Structural Analysis, X-ray Diffractio
Citation
ISSN
ISBN
Collections