Inkluze na ZŠ pohledem žáků

Abstract
Diplomová práce se zabývá tématem inkluze. Cílem práce je zjistit názory a postoje žáků na koncept inkluzivního vzdělávání. Teoretická část práce je syntézou základních pojmů a poznatků v problematice inkluzivního vzdělávání, nástinem filozofických, pedagogických, psychologických a sociologických východisek v souvislosti s inkluzí a sledováním historických vývojových trendů ve výchově a vzdělávání. V praktické části práce jsem zjišťovala aktuální postoje žáků druhého stupně základní školy na koncepci inkluzivního vzdělávání. Realizovala jsem vlastní dotazníkové šetření u žáků 2. stupně v jedné základní škole, jehož záměrem bylo získat základní přehled o zkoumaném problému a vyvodit závěry z výzkumných otázek.
The diploma thesis deals with the topic of inclusion. The aim of the work is to find out pupils' opinions and attitudes on the concept of inclusive education. The theoretical part is a synthesis of basic ideas, notions and findings in the issue of inclusive education, outline of philosophical, pedagogical, psychological and sociological starting-points related to inclusion and following the historical developmental trends in upbringing and education. In practical part of the thesis, there were researched current attitudes of pupils at second grade of primary school to concept of inclusive education. I carried out own questionnaire research to pupils of second grade at one primary school, whose aim has been to gain basic overview of the studied problem and to draw conclusion from the research questions.
Description
Subject(s)
inkluze, inkluzivní vzdělávání, inclusion, inclusive education
Citation
ISSN
ISBN