Participace mladé generace na rodinném podnikání

Abstract
Rodinné podnikání je považováno za důležitou součást ekonomiky každé země. Představuje tradici a stabilitu. Jeho základní charakteristikou a zároveň největším úskalím je předání tohoto typu podnikání další generaci. Otázka nástupnictví je současné době v České republice intenzivně řešena, protože se v mnoha případech jedná o první generační výměnu (první generace předává rodinné podnikání generaci druhé). Výzkumy zaměřené na nástupnictví v rodinných podnicích poukazují na převažující neochotu mladé generace rodinné podnikání převzít. Tato neochota může způsobit zánik rodinnosti v podnikání a s ní spojených výhod, jako je například nabytí tacitních znalostí, které tak nebudou předány dalším generací ani nebudou dále prohlubovány.Při zkoumání aspektů podnikatelských subjektů (bez ohledu na rodinnost v podnikání) je nutno zohlednit i místo působení podnikatele/podnikatelky. Disertační práce se zaměřuje na diferenciaci podnikání z tohoto pohledu, tj. jestli podnikatel/podnikatelka působí v obcích venkovského či městského typu. Na základě hodnocení současného stavu v oblasti výzkumu rodinného podnikání včetně otázky nástupnictví byl stanoven hlavní cíl disertační práce, a to vytvořit model participace mladých lidí v rodinném podnikání v kontextu obce se zaměřením na ochotu k nástupnictví.Výzkum byl zaměřen na studenty/studentky posledních ročníků učilišť, středních škol, vyšších odborných škol a dodatečně i veřejné vysoké školy v Libereckém kraji. Disertační práce se věnuje komplexnímu rozhodovacímu procesu mladých lidí vedoucímu k převzetí rodinného podnikání. Na základě výsledků analýz byl vytvořen základní model participace mladých lidí v rodinném podnikání v Libereckém kraji. Jsou zde zjištěny a shrnuty faktory, které jednotlivé fáze rozhodovacího procesu ovlivňují, přičemž je brán zřetel na typ obce, ve které je rodinné podnikání provozováno. Dále je zohledňován i typ rodinného podnikání, tj. zda se jedná o rodinnou obchodní korporaci či o rodinné podnikání fyzických osob.
Family-owned businesses are considered a significant part of every country's economy. They represent tradition and stability. Passing this type of business over to the next generation is one of its greatest and most fundamental traits, as well as its greatest potential pitfall. Nowadays in the Czech Republic, the issue of succession is at the forefront of many people's minds, as, in many cases, this is the first intergenerational transfer (the first generation to pass on the family business to the next). Studies focusing on succession in family businesses have revealed a prevalent unwillingness of the young generation to take over their family businesses. This unwillingness may bring about the disappearance of the family element of entrepreneurship and the advantages linked to it, such as acquiring tacit knowledge which will not be passed on by the existing generation to the next, thus preventing it from being further enhanced.Examining the aspects of business entities (regardless of their family aspect) requires considering the place of business of the entrepreneur. The present doctoral thesis is focused on the differentiation of businesses from this perspective, i.e. on whether an entrepreneur is engaged in business in rural or urban areas. Based on an evaluation of the current state of research in respect of family businesses, including the issue of succession, the principal objective of the doctoral thesis was determined, i.e. developing a model of the participation of young people in family businesses within an area, focusing on their willingness to take over the business.The research focused on students in the last year of their studies at secondary vocational schools, high schools, vocational colleges, and, subsequently, at public universities within the Liberec Region. The doctoral thesis covers young people's complex decision-making processes leading up to taking over the family business. A core model of young people's participation in family businesses in the Liberec Region was developed using the results of the analyses. It identifies and summarizes those factors that influence each particular stage of the decision-making process, taking into consideration the type of area in which the family business is being run. Furthermore, the type of family business is considered, distinguishing between family business corporations and family businesses run by individuals.
Description
Subject(s)
rodinné podnikání, mladá generace, student, participace v rodinném podnikání, rozhodovací proces, nástupnictví, obec, venkov, Liberecký kraj, Family Business, Young Generation, Student, Participation in Family Business, Decision Process, Succession, Municipality, Countryside, Liberec Region
Citation
ISSN
ISBN
Collections