Tanec - umělecká tvůrčí činnost pro podporu osobnostního a sociálního rozvoje žáků

Title Alternative:Dance - artistic creativity for the support growth of students personality
Loading...
Thumbnail Image
Date
2014
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
Tato práce se věnuje tvorbě a realizaci programu, který pomocí taneční výchovy a pohybových aktivit podporuje růst sociálního a osobnostního rozvoje. Mojí prvotní inspirací byl rámcový vzdělávací program pro Základní umělecké školy. Další inspirací by-la kniha Evy Blažíčkové''Metodika a didaktika taneční výchovy'' a pracovního týmu Richarda Jedličky ''Teorie výchovy tradice, současnost, perspektivy'' a monografii ''Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii'' , kterou uspořádali Martina Komzáková a Jan Slavík. Cílem předkládané práce bylo vytvořit program pro děti ve věku 10 13 let, který bude podporovat osobnostní a sociální růst žáků. Tanec po-jímám jako tvůrčí uměleckou činnost, jejímž prostřednictvím je možné podpořit sebe-poznání i zkultivovat mezilidské vztahy. Jako absolventka taneční konzervatoře vycházím z přesvědčení, že výrazový tanec je expresivní forma uměleckého pohybu, která tančícím poskytuje možnost neverbálně vyjádřit intrapsychické obsahy. Při realizaci programu byly použity hudebniny a specifické pomůcky, které dětem pomáhaly lépe pochopit základy pohybových technik a propojení tance s hudbou. Mým cílem bylo navést žáky k tomu, aby si z hodin odnesli nějaké poznání, které je pro ně osobně důležité. Každá osobnost je individualita sama o sobě, proto byl kladen důraz na osobní prožitek. V metodické části bakalářské práce je zdůvodnění vybraných metod, které byly užity v tanečních hodinách. V příloze jsou přípravné listy. Na přípravných listech lze najít údaje jako: data konání lekcí, počty účastníků, témata daných lekcí, pomůcky, výběr užitých hudebních titulů, cíle jednotlivých lekcí, popis a reflexe. Dalším bodem metodologické části je vysvětlení tanečních technik. Představíme si Limon techniku, Duncan techniku a Graham techniku. Jsou těmi nejzákladnějšími a nejznámějšími, které se spojují s výrazovým tancem. Techniky jsem si osvojovala při svém studiu na taneční konzervatoři. Po ukončení konzervatoře jsem nastoupila jako lektorka v taneční škole, kde uplatňuji získané poznatky a techniky při práci s dospívajícími. Program jsem realizovala od září 2013 do března 2014. Skládal se z 23 lekcí, které trvaly 90 minut. V závěru práce je zhodnocení prezentovaného programu a doporučení pro další pedagogickou praxi.
Description
73 s. :obr., tab. +CD ROM
Subject(s)
dance education, taneční výchova
Citation
ISSN
ISBN