Začínající učitel na 1. stupni ZŠ

Title Alternative:The beginning teacher in the primary school
Loading...
Thumbnail Image
Date
2012
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
The aim of the thesis is to discover key issues of a beginning teacher working with the elementary pupils.The thesis is, in its theoretical part, focused on a teaching line of work and particular occupational problems; above all it has been concerned on the determination of entity of a teacher and potential surprise and problems accompanying beginning of the teaching career. The research part is dedicated to qualitative approach in pedagogical science, formation of case study, and description of interview method and content analysis of the text. These methods have been used for surveying of occupational problems in the particular case ? beginning elementary-school teacher during her first year of professional experience.
Cílem diplomové práce je zjistit profesní problémy začínajících učitelů na 1. stupni základních škol.Diplomová práce se zaměřuje v teoretické úrovni na profesi učitele, vybrané problémy této profese, především však na vymezení osoby začínajícího učitele a možná překvapení a problémy, které ho při profesním startu čekají. Výzkumná část se věnuje kvalitativnímu přístupu v pedagogických vědách, tvorbu případové studie a popis metod rozhovoru a obsahové analýzy textu. Tyto metody byly použity při zjišťování profesních problémů jedné konkrétní začínající učitelky během prvního roku jejího působení na základní škole.
Description
katedra: KPV; přílohy: CD; rozsah: 91 s. (23 256 znaků)
Subject(s)
teacher, teaching profession, beginning teacher, occupational problems, case study, qualitative research, interview, content analysis of the text, učitel, profese učitele, začínající učitel, profesní problémy, případová studie, kvalitativní výzkum, rozhovory, obsahová analýza textu
Citation
ISSN
ISBN