Ověření účinnosti her ve školní tělesné výchově

Title Alternative:Effectivity Of Games In Terms Of School Physical Education
Loading...
Thumbnail Image
Date
2012
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
The aim of the Diploma Thesis is to verify effectiveness of games for school physical education, the Thesis elaborates their impact on lower limbs strength development. The research was carried out by means of a comparative experiment, while which small movement games were included into physical education for an experimental group of children. Lower limbs strength development was verified by means of motor tests and compared with the other group which was not exposed to the experiment. The received test results did not prove that the movement games in physical education for primary schools develop the strength of lower limbs. The development was detected in both groups of children. However, the experiment indicated that the small movement games play a significant role, they create a positive atmosphere and ensure an active participation of all children in educational process. Popularity of the small movement games has been verified by a questionnaire, which was presented to the children at the end of the experiment and its analysis is included in the Diploma Thesis. Using small movement games in physical education at primary schools is considered to be appropriate, because they encourage children to participate actively in educational process and to develop not only their movement skills, games are very motivating for them.
Cílem diplomové práce je ověření účinnosti her ve školní tělesné výchově, je sledováno jejich působení na rozvoj svalové síly dolních končetin. Výzkum byl realizován pomocí komparativního experimentu, kdy byly experimentální skupině do hodin tělesné výchovy zařazovány drobné pohybové hry. Rozvoj svalové síly dolních končetin byl ověřen prostřednictvím motorických testů a porovnán s kontrolní skupinou. Získané výsledky neprokázaly vliv zařazování pohybových her do hodin školní tělesné výchovy na zvyšování úrovně síly dolních končetin. Průměrné zlepšení bylo u obou sledovaných skupin rovnocenné. Přesto se ale význam aplikace her do hodin ukázal v navození příjemné atmosféry a aktivního zapojení všech žáků do výuky. Oblíbenost her mezi žáky byla ověřena pomocí ankety, která byla žákům předložena po ukončení experimentu a její rozbor je také součástí práce. Zařazování drobných pohybových her do hodin školní tělesné výchovy se jeví jako vhodné, neboť se při nich žáci aktivně zapojují, rozvíjí nejen své pohybové schopnosti ale i další dovednosti a hry jsou pro ně velmi motivační.
Description
katedra: KTV; přílohy: 1 CD; rozsah: 114
Subject(s)
small movement game, game, motor tests, strength skills, senior elementary age, school physical education, drobná pohybová hra, hra, motorické testy, silové schopnosti, starší školní věk, školní tělesná výchova
Citation
ISSN
ISBN