Manuál neverbální komunikace pro učitele ZŠ

Title Alternative:Manual of Non-verbal Communication for Teachers on Primary Schools
Loading...
Thumbnail Image
Date
2011
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
This diploma thesis deals with non-verbal communication of teachers and its effect on the educational process. At first, the author analyzes the problems of communication in general and also mentions pedagogical communication and its aspects. Then the author deals with non-verbal communication in detail. There is a manual for teachers on primary schools at the end of this thesis, where the basic rules of appropriate non-verbal communication in the classroom are summarized. These rules are based on the research results. The research was carried out among primary school pupils through questionnaires and interviews. This work is assigned to future teachers on primary schools and should show them the appropriate non-verbal communication to make their lessons more effective.
Diplomová práce se zabývá neverbální komunikací učitelů a jejím vlivem na výchovně-vzdělávací proces. Autorka nejprve analyzuje problematiku komunikace obecně a dotkne se také komunikace pedagogické a jejích aspektů. Poté se podrobně věnuje komunikaci neverbální. V závěru této práce je vypracován manuálu pro učitele základních škol, ve kterém jsou shrnuta základní pravidla správné neverbální komunikace ve třídě. Tato pravidla autorka vytvořila na základě výzkumu provedeném mezi žáky základní školy formou dotazníků a rozhovorů. Tato práce je určena pro budoucí učitele základních škol a měla by jim přiblížit vhodné neverbální projevy pro zefektivnění jejich vyučovacích hodin.
Description
katedra: KFL; rozsah: 122 s.
Subject(s)
communication, nonverbal communication, teacher ? pupil communication, pedagogical communication, nonverbal communication rules, komunikace, neverbální komunikace, komunikace učitel ? žák, pedagogická komunikace, pravidla neverbální komunikace
Citation
ISSN
ISBN