Antropologická východiska Patočkovy filosofie výchovy

Title Alternative:Antropological Basis of Patocka's Philosophy of Education
Loading...
Thumbnail Image
Date
2011
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
Many thinkers have had a great interest in education, and because it was considered for the care of the soul. A philosopher most goes on to raise the human soul and all that is being closely linked to education. The fact that man is constantly asking - so philosophize and educates at the same time so we can actually say that he cares of his soul.One of the philosophers who delt with education was just Jan Patočka whose ideas I am pushing ahead in my work. The first part of the bachelor work is focused on the philosophy of education, where education is conceived as a meeting facilitated by the human staying worldwide. I tried to understand and analyze more the ideas of Jan Patocka based on his work Philosophy of education in it.As already mentioned, education is looking after soul therefore I have also dedicated the second part of my work to Patocka, but in his conception of education as care for the soul.I have dealt with education as a form of environmental movement in the background of the three living movements in the context of the natural world in the last chapter of my work.
Mnoho myslitelů mělo o výchovu velký zájem, a to díky tomu, že byla považována za péči o duši člověka. Filosofovi jde nejvíce o to, pozvednout lidskou duši a s tím je úzce spojena právě výchova. Tím, že se člověk neustále táže, tedy filosofuje, se zároveň vychovává, a tak můžeme vlastně říci, že pečuje o svou duši. Jedním z filosofů, kteří se výchovou zabývali, byl právě Jan Patočka, jehož myšlenkám se ve své práci věnuji. První část mé bakalářské práce je zaměřena na filosofii výchovy, kde výchova je pojata jako setkání umožněné lidským pobýváním ve světě. Zde jsem se snažila pochopit a více rozebrat myšlenky Jana Patočky vycházející z jeho díla Filosofie výchovy.Jak již bylo zmíněno, výchova je pečováním o duši, proto druhou část své práce věnuji také Patočkovi a jeho pojetí výchovy jako péče o duši.V poslední kapitole své práce se zabývám výchovou jako formou životního pohybu na pozadí tří životních pohybů v kontextu přirozeného světa.
Description
katedra: KFL; rozsah: 49 s.
Subject(s)
philosophy, education, care of soul, three living movements, filosofie, výchova, péče o duši, tři životní pohyby
Citation
ISSN
ISBN