Výuka češtiny pro cizince bez zprostředkovacího jazyka

Title Alternative:Teaching Czech language for foreigners without the third langugae
Loading...
Thumbnail Image
Date
2011
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
The diploma thesis describes possibilities and limits of teaching the Czech language for foreigners without using a common third language. The aims of the work are to describe a common third language in different teaching methods, to focus on a role of a common third language during learning and the interlanguage of the students. An inseparable part of the aims is a characteristic of the target language and its evaluation in terms of advantages and disadvantages. The practical part of the thesis is a survey at school for foreigners, ÚJOP UK Poděbrady. The survey includes the questionnaires which find out how helpful it is to use English as a common third language. The second part of the survey is the analysis of the observation lessons. This analysis evaluates the frequency of using English as the common third language in different parts of the lessons.
Diplomová práce popisuje možnosti a meze výuky češtiny pro cizince bez použití zprostředkovacího jazyka. Cílem práce je popsat mediační jazyk v jednotlivých učebních metodách, zaměřit se na roli zprostředkovacího jazyka ve výuce a na žákův mezijazyk. Součástí cílů je i charakteristika cílového jazyka a jeho zhodnocení z hlediska kladů a záporů ve výuce. Praktickou částí je průzkum na ÚJOP UK Poděbrady, který pomocí dotazníků zjišťuje, zda studenti požadují angličtinu jako zprostředkovací jazyk ve výuce. Součástí průzkumu je rovněž analýza náslechů, která vyhodnocuje četnost používání zprostředkovacího jazyka v jednotlivých částech hodiny.
Description
katedra: KCL; rozsah: 73 s.
Subject(s)
common third language, interlanguage, target language, classroom language, mediační jazyk, mezijazyk, cílový jazyk, classroom language
Citation
ISSN
ISBN