Rok 2017
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Rok 2017 by Subject "air damping"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- ItemVzduchové tlumení sedadla řidiče(Technická Univerzita v Liberci, 2012-10-1) Kohl, Ondřej; ; Pešík Lubomír, prof. Ing. CSc. Skolitel : 55222; Stuchlík Martin, Ing. Konzultant : 60189; Novák Pavel, Ing. Konzultant2 : 65843KOHL, O. Vzduchové tlumení sedadla řidiče. Liberec: Katedra částí a mechanismů strojů, Fakulta strojní, Technická univerzita v Liberci, 2017. 93 stran. Dizertační práce, vedoucí: Prof. Ing. Lubomír PEŠÍK, CSc.Dizertační práce se týká dynamického a konstrukčního řešení pružícího podstavce sedadla řidiče se vzduchovým tlumením, jehož princip vznikl v rámci spolupráce Technické univerzity v Liberci a firmy Grammer AG, Amberg (SRN). Součástí výsledků dizertační práce je rovněž funkční prototyp pružícího podstavce a soubory měření kinematických veličin kmitání sedadla řidiče získaných za účelem optimalizace jeho dynamických parametrů.Tento systém nahrazuje v konstrukci pasivních pružících podstavců sedadel řidiče běžně používaný hydraulický teleskopický tlumič kmitů a vyznačuje se tím, že do vodícího mechanismu podstavce jsou zavěšeny alespoň dvě pneumatické pružiny, jejich silové účinky ve stavu statické rovnováhy působí navzájem proti sobě. Vzduchového tlumení se dociluje pneumatickým spojením obou pružin přes vhodně nastavený škrtící prvek. V tom případě se silové účinky pneumatických pružin v oblasti rezonance navzájem fázově posunou obdobně, jako je tomu u obvyklého konstrukčního řešení pomocí hydraulického teleskopického tlumiče kmitů.Účinek řešeného vzduchového tlumení je konfrontován se stávajícím řešením na základě amplitudových frekvenčních charakteristik výchylky a zrychlení, disipované energie, kvantifikačních ukazatelů hygienických norem atd.Dynamické vlastnosti řešeného systému jsou identifikovány jak na základě výpočtů mechanických, tak i měření kinematických veličin kmitání v laboratorních podmínkách na vyrobeném funkčním vzorku.Přednosti vzduchového tlumení se ukazují zejména v minimalizaci amplitud výchylek kmitů sedadla v rezonanční oblasti a odstranění nežádoucího tlumení mimo tuto oblast. Tato skutečnost se bezprostředně odráží ve zlepšení ukazatelů hygienických norem.