Diplomová práce si klade za cíl srovnat e-learningové systémy, které patří mezi nejpoužívanější na univerzitách v České republice. Práce zaměřuje na charakteristiku e-learningu pro pochopení souvislostí a nároků na efektivní a funkční e-learningový systém. Jsou zde popsány vývojové etapy e-elearningu, protože tyto etapy se dají přirovnat k rozsahu použití e-learningových systémů. Dále se zaměřuji na popis vzdělávacího obsahu a principy jeho tvorby, také na standardy pro vytváření kurzů a v neposlední řadě na nastupující trendy v používaní e-learningu. Nosnou částí práce je popis současné situace na univerzitách v České republice a zvláště na TUL v Liberci, popis nejpoužívanějších e-elearningových systémů a výběr jednoho z nich pro použití pro potřeby Katedry informatiky na Hospodářské fakultě TUL v Liberci.The aim of this thesis is to compare e-learning systems which belong to the most used among universities in Czech Republic. At first this thesis is concerning on description of e-learning as itself for better understanding the consequences and requirements for effective and functional e-learning system. The goal in using these systems is to improve the educational process and not only putting educational materials on the Internet. I am describing development stages of e-learning, because these stages are like ranges of application of e-learning systems. The next step is to describe the e-content and how should it be made, standards that are used to create e-learning courses and at last but not least the description of upcoming trends in using e-learning systems. The main part of this thesis is concerned on describing the usage of e-learning systems at universities in the Czech republic and particularly at TUL in Liberec and the description of the most used e-learning systems with a goal to chose one for needs of the Department of Informatics at Economic faculty TUL in Liberec.