Teaching language theory and automata: a compiler generation oriented approach using AtoCC

DSpace Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Hielscher,Michael
dc.contributor.author Wagenknecht, Christian
dc.date.accessioned 2017-12-14
dc.date.available 2017-12-14
dc.date.issued 2009
dc.identifier.issn 1803-9782
dc.identifier.other ACC_2009_1_01
dc.identifier.uri https://dspace.tul.cz/handle/15240/21339
dc.description.abstract Vyučování formálním jazykům a abstraktním automatům tak, aby to motivovalo studenty k aktivnímu učení, je opravdovou výzvou. Tento příspěvek představuje didaktický směr, který smysluplně spojuje vhodná témata teoretické informatiky s jejím praktickým využitím. K realizaci tohoto postupu bylo vytvořeno vhodné studijní prostředí (AtoCC). Na konkrétním vyučovacím příkladu je znázorněno, jak je AtoCC vyučovací oporou pro učitele i studijní oporou pro studenty. cs
dc.description.abstract Nauczanie języków formalnych i abstrakcyjnych automatów (FSuA) w taki sposób, aby stanowiło to dla studentów motywację do aktywnej nauki, jest prawdziwym wyzwaniem. Niniejszy artykuł przedstawia ukierunkowanie dydaktyki, łączące w sensowny sposób odpowiednie zagadnienia teorii informatyki z jej praktycznym zastosowaniem. W celu realizacji takiego podejścia opracowano narzędzie do nauki (AtoCC). Na konkretnym przykładzie zajęć przedstawiono, jak AtoCC wspomaga nauczycieli w nauczaniu i studentów w nauce. pl
dc.description.abstract Teaching Language Theory and Automata (LTaA) in such a way that students are highly motivated to actively learn is quite a challenging task. This paper presents a pedagogical approach that connects suitable parts of these rather abstract topics with some applications in automated compiler construction, i.e. compiler generation. To get this approach implemented in a real class situation we have developed an appropriate learning environment, called AtoCC. To illustrate how AtoCC can be used to support teaching as well as learning, an extensive exercise on compiler generation, which the authors lecture on, is presented. en
dc.description.abstract Formale Sprachen und abstrakte Automaten (FSuA) so zu lehren, dass die Studierenden zu aktivem Lernen motiviert werden, ist eine echte Herausforderung. Dieser Aufsatz stellt einen didaktischen Weg vor, der geeignete Themen aus der theoretischen Informatik sinnvoll mit deren praktischer Anwendung im Compilerbau verknüpft. Um dieses Vorgehen umsetzen zu können, haben wir eine angepasste Lernumgebung (AtoCC) entwickelt. An einem konkreten Unterrichtsbeispiel wird vorgestellt, wie AtoCC sowohl den Lehrenden als auch den Lernenden unterstützt. de
dc.format text cs
dc.format.extent 9 stran
dc.language.iso en
dc.publisher Technická univerzita v Liberci, Česká republika cs
dc.relation.ispartof ACC Journal en
dc.relation.isbasedon Hielscher M.: AtoCC Website, March 2009.
dc.relation.isbasedon Hielscher M., Wagenknecht C.: AtoCC: learning environment for teaching theory of automata and formal languages. In ITICSE '06: Proceedings of the 11th annual SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education, page 306, New York, NY, USA, 2006. ACM.
dc.relation.isbasedon McKeeman W., Wortman D., Horning J.: Compiler Generator (Automatic Computation). Prentice-Hall Englewood Cliffs, N.J., USA, 1970.
dc.relation.isbasedon T. J. T. F. on Computing Curricula: Computing Curricula 2001 Computer Science, Final Report. IEEE Computer Society, Association for Computing Machinery, 2001.
dc.relation.isbasedon Rodger S.: Learning automata and formal languages interactively with jflap.
dc.relation.isbasedon In ITICSE '06: Proceedings of the 11th annual SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education, page 360, New York, NY, USA, 2006. ACM.
dc.title Teaching language theory and automata: a compiler generation oriented approach using AtoCC en
dc.title.alternative Języki formalne a abstrakcja automatów nauczania: udostępnienie drogi tworzenia kompilatora – generowanie z AtoCC pl
dc.title.alternative Formální jazyky a abstrakty automatické výuky: zpřístupnění cesty vytváření kompilátoru – generování s AtoCC cs
dc.title.alternative Formale Sprachen und Abstrakte automaten lehren: ein Zugang via Compiler-Generierung mit AtoCC de
dc.type Article en
dc.relation.isrefereed true
dc.identifier.eissn 1803-9790
local.relation.volume 15
local.relation.issue 1
local.citation.spage 6
local.citation.epage 14
local.access open
local.fulltext yes en
dc.license CC BY-NC 4.0


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace

Advanced Search

Browse

My Account